Špatná zpráva: Znečištěné životní prostředí přispívá k plešatění

10.10.2019 - Stanislav Mihulka

Zaneřáděný vzduch si může vybrat daň i na vlasovém porostu

Důsledky znečištěného životního prostředí se mohou projevovat na zdraví i dost nečekaným způsobem. Vědci nedávno zjistili, že znečištěný vzduch těsně souvisí s poškozením růstu vlasů a narušením jejich regenerace. Podle jejich výzkumu jde o působení pevných částic znečištění, které jsou tvořené směsí částeček pevné hmoty a nepatrných kapek.

Podle vědců platí, že čím menší pevné částice znečištění jsou, tím snáze procházejí do lidského těla a tím více škodí zdraví. Škodlivé jsou především pevné částice označované jako PM10, tedy menší než 10 mikrometrů, které často pocházejí z průmyslových zdrojů. Výzkum mimo jiné potvrdil, že pevné částice PM10 a další znečištění především pak spaliny z naftových motorů poškozují regeneraci a růst vlasů na buněčné úrovni.

TIP: Nejen zdraví: Znečištěné ovzduší škodí i naší inteligenci

Výsledky analýz ukazují, že pevné částice znečištěného vzduchu snižují hladinu proteinů, které jsou nezbytné pro růst a udržování vlasů. Podle vědců je možné, že při určité úrovni znečištění může dojít k úplné plešatosti. Pokud tomu lidé chtějí zabránit, měli co nejvíce omezit vystavení svých vlasů znečištěnému vzduchu. Ne vždy je možné se znečištění vyhnout, ale například sportovní nebo rekreační aktivity vědci doporučují plánovat v místech s co nejčistším ovzduším.