Srážka galaxií: Supermasivní černé díry požírají hvězdy s mnohem větší chutí

09.03.2017 - Stanislav Mihulka

Černé díry se svou bezednou gravitací pozřou vše, co se připlete do jejich blízkosti. Někdy dojde i na hvězdy. Jak často se to ale děje?

Konec hvězdy -<p>Při srážce galaxií vzniká mnoho nových hvězd a černá díra pak požírá jednu za druhou</p>
Konec hvězdy -

Až doposud jsme na takové případy, kdy supermasivní černá díra pohltila hvězdu, narazili jen v rámci rozsáhlých průzkumů, které zahrnovaly mnoho tisíc galaxií. Odborníci si proto mysleli, že k něčemu podobnému dochází velmi vzácně - přibližně jednou za 10 tisíc až 100 tisíc let.

Vědci britské Univerzity ve Sheffieldu teď ale zjistili, že za jistých okolností mohou supermasivní černé díry požírat hvězdy mnohem častěji. Četnost pozření hvězd totiž dramaticky vzroste při srážkách galaxií. Dochází k tomu asi 100× častěji, než si vědci doposud mysleli.

Důvodem je nejspíše to, že při kolizi galaxií v jejich centrální části bouřlivě vzniká velké množství nových hvězd. A celá řada z nich zřejmě skončí v nenasytné supermasivní černé díře.

TIP: Srážka galaxií Arp 299: NuSTAR odhaluje zrození monstra

Z toho, co zatím víme, můžeme očekávat podobný scénář i po předpokládané srážce Mléčné dráhy s Galaxií v Andromedě, ke které by mělo dojít asi za 5 miliard let.

University of Sheffield, Nature Astronomy