Srážka s planetkou Dimorphos dopadla úspěšně: Sonda změnila její trajektorii

Analýza srážky sondy DART a planetky Dimorphos ukázala, že se planetku podařilo vychýlit. Jde o první cílenou změnu pohybu vesmírného objektu lidstvem

12.10.2022 - Martin Reichman

Na konci září narazila sonda DART do planetky Dimorphos. Cílem experimentu bylo drobně pozměnit oběžnou dráhu planetky. Data získaná z pozemních observatoří ukázala, že se primární cíl podařilo splnit.

Před střetem sondy DART trvalo planetce Dimorphos 11 hodin a 55 minut, než obkroužila mateřský Didymos. Po srážce se tato doba zkrátila o 32 minut (s přesností +/- dvě minuty). NASA přitom před započetím celého experimentu uvažovala o změně trajektorie v horizontu 73 sekund. V takovém případě by považovala misi za úspěšnou. Změna trajektorie je 26× větší, než se původně počítalo. Vzhledem k tomu, že planetka Dimorphos nijak neohrožuje Zemi (a neohrožovala ji ani před střetem), není razantnější změna její trajektorie problém. NASA si v praxi úspěšně vyzkoušela, že cílená změna pohybu vesmírného tělesa je možná a v případě nebezpečného objektu ji lze využít.

TIP: První výsledky střetu sondy DART a planetky Dimorphos: Obří ohon prachu a zvýšená jasnost

Celá mise tím ale ani zdaleka nekončí. NASA i nadále hodlá sledovat pohyb planetky, což má zajistit hlavně italský cubesat LICIACube, který v blízkosti obou objektů operuje. V roce 2024 má k Dimorphosu zamířit evropská sonda Hera, jejímž úkolem bude provést podrobný průzkum Dimorphosu i Didymosu, se zvláštním zaměřením na kráter, který vznikl při nárazu sondy DART. Cílem sondy bude také určení hmotnosti Dimorphosu.