Srážky superobrů: Jak probíhají kolize kup galaxií?

29.10.2020 - Michal Švanda

Kolize mezi galaxiemi se ve vesmíru odehrávají běžně. Z pozorování známe dokonce i srážky – nebo spíš prostupování – celých kup hvězdných ostrovů: Krásný příklad představuje Kulková kupa neboli Bullet Cluster

Snímky z rentgenové observatoře Chandra zaměřené na kupu galaxií Abell 1758 však odborníkům vyrazily dech. Ukazuje se totiž, že se díváme na obří kolizi hned čtyř kup, z nichž každá zahrnuje stovky členek obklopených obrovským množstvím plynu a temné hmoty. Čtveřice se přitom nesráží naráz, ale „po párech“.

TIP: Kosmické havárie: Jak končí gigantické srážky hvězd?

Severní pár se nachází již v pokročilé fázi sloučení, středy kup se potkaly před 300–400 miliony lety. O intenzivních procesech svědčí formování výrazných rázových vln na okrajích dvojkupy a můžeme rovněž identifikovat nápadné míchání mezigalaktického plynu. Jižní pár je „pozadu“, kupy se zřejmě teprve poprvé potkávají. Vědci podotýkají, že se k sobě zmíněné dvojice nezadržitelně blíží a v daleké budoucnosti se také srazí.