Stále na cestě: Sondy Voyager se řítí vesmírem už 40 let

30.08.2017 - Stanislav Mihulka

Sondy Voyager 1 a 2 putují vesmírem již 40 let. Jsou to také v současnosti nejvzdálenější lidmi vyrobené stroje. Jak dlouho ještě poletí a kam mají namířeno?

Voyager 1 -<p>Vesmírná sonda Voyager 1 je na dlouhé cestě</p>
Voyager 1 -

Vesmírná sonda Voyager 1 je na dlouhé cestě

V těchto dnech uplyne 40 let od chvíle, kdy v rozmezí dvou týdnů vyrazily na svoji pouť vesmírné sondy Voyager 1 a Voyager 2 (česky Cestovatel). Tato dvojice sond představuje lidské výtvory, které jsme vyslali do zatím nejvzdálenějších končin vesmíru.

TIP: Voyager 1 a 2: Průkopníci na cestě Sluneční soustavou

V roce 1977 nejprve z floridského Mysu Canaveral odstartoval Voyager 2 (20. srpna) a po něm Voyager 1 (5. září). Vědci NASA tehdy nejspíš nemysleli na to, zda sondy budou fungovat ještě po 40 letech. Přesto, oba dva Voyagery stále letí a posouvají hranice lidské civilizace stále dál do vesmíru. Voyager 1 je od nás aktuálně vzdálený asi 140 AU, Voyager 2 asi 115 AU.

Poselství do vzdáleného vesmíru

Sondy Voyager 1 i 2 mají na palubě pozlacenou gramofonovou desku, která obsahuje poselství případným mimozemským civilizacím. Na desce jsou zaznamenány obrázky i zvuky, včetně pozdravů v mnoha jazycích, ukázky hudby i přírodních zvuků.

TIP: Poselství mimozemským civilizacím: Poslechněte si zlatou desku Voyageru

Obě sondy mají na svém kontě zajímavé objevy a pozorování. Plutoniem poháněné sondy aktivně poletí tak dlouho, dokud jim vystačí zásoby radioaktivního paliva. Očekává se, že Voyager 1 přibližně za 300 let pronikne do Oortova oblaku (v té době už jistě nebude funkční) a bude jím prolétat zhruba 30 000 roků. O dalších 10 000 let později mine ve vzdálenosti 1,6 světelného roku hvězdu Gliese 445.

Jejich kamery už dlouhou dobu nefungují, ale některé přístroje na palubě sond stále ještě pracují a sbírají data. Sondy také stále komunikují se Zemí a spojení by mělo vydržet ještě zhruba desetiletí