Starobylý původ: Prapředek viru HIV je starý nejméně 60 milionů let

11.08.2016 - Stanislav Mihulka

Čeští vědci vystopovali příbuzenstvo viru HIV až na začátek období třetihor. Pomohl jim v tom genom letuch

<p><strong>Letuchy</strong> <em>(Dermoptera)</em> jsou řád stromových plachtících savců z jihovýchodní Asie. Tito savci jsou velcí jako velká veverka, s relativně malou hlavou s velkýma, dopředu namířenýma očima. Nepřehlédnutelným znakem letuch je osrstěná kožní blána (patagium), která lemuje celé tělo letuch.</p>

Letuchy (Dermoptera) jsou řád stromových plachtících savců z jihovýchodní Asie. Tito savci jsou velcí jako velká veverka, s relativně malou hlavou s velkýma, dopředu namířenýma očima. Nepřehlédnutelným znakem letuch je osrstěná kožní blána (patagium), která lemuje celé tělo letuch.

Infekcí virem HIV dnes trpí přes 36 milionů lidí z celého světa. Přesto víme jen málo o evolučním původu tohoto viru. Až doposud byla nejstarší linie viru HIV datována do doby před 12 miliony let. Teď však vědci České akademie věd vystopovali blízké příbuzenstvo viru HIV až do doby před 60 miliony let, tedy do doby jen pár milionů let po drtivém dopadu meteoritu v Chicxulubu.

TIP: Dávný virus v lidském genomu chrání zárodky našich dětí

Klíčovou roli v tomto objevu sehrály endogenní retroviry, tedy pozůstatky sekvencí virů z příbuzenstva HIV, které uvízly v genomu podivuhodných letuch – svérázných savců, co jsou blízkými příbuznými primátů.

IFL Science / Molecular Biology & Evoution