Stephen Hawking a ruský miliardář chystají revoluční mezihvězdnou nanosondu

13.04.2016 - Martin Reichman

Ruský miliardář a mecenáš Jurij Milner a britský fyzik Stephen Hawking ohlásili nový projekt mezihvězdné nanosondy, která má k nejbližší hvězdě doletět za pouhých 20 let

Nová nanosonda, která nese označení Starshot, má vážit zhruba jako list papíru a součástí jejího pohonu bude solární plachta o přibližné velikosti dětského draka. Samotná solární plachta má mít tloušťku jen několika stovek atomů. Nebude ale k pohonu využívat energii ze Slunce – tu jí má dodávat pozemský laserový paprsek.

Světlo místo paliva

Cestovní rychlost aparátu, který bude vybaven kamerou a navigačním systémem, má být 60 tisíc kilometrů za sekundu, což je pětina rychlosti světla. Cesta nanosondy k nejbližšímu hvězdnému systému Alfa Centauri by tak při této rychlosti trvala přibližně 20 let. Se současnými konvenčními pohony by jí přitom stejná vzdálenost zabrala zhruba 30 tisíc let.

Přestože Hawking i Milner přiznávají, že pro plánovanou sondu v současné době neexistují odpovídající technologie, nejde o žádné plané fantazírování. Důkazem je i nedávné vyjádření vědce z NASA Philipa Lubina, který totožný pohon navrhuje využít pro cestu kosmické lodi k Marsu. Milner do výzkumu nové nanosondy chce vložit 100 milionů dolarů (téměř 2,4 miliardy korun).

Nově oznámený plán je již druhým společným počinem Hawkinga a Milnera. Před rokem společně založili konsorcium s rozpočtem 100 milionů dolarů, které má do 10 let nalézt důkazy o mimozemském životě.

breakthroughinitiatives.org