Stopka 17 minut před startem: Premiéru lodi Crew Dragon zhatilo počasí

28.05.2020 - Martin Reichman

Historická událost v dějinách amerických letů do vesmíru se zatím odkládá. Nepříznivé počasí zhatilo start rakety Falcon 9 a lodi Crew Dragon americké soukromé společnosti SpaceX s dvoučlennou posádkou.

Start lodi Crew Dragon s lidskou posádkou má být milníkem v dějinách americké kosmonautiky. Půjde o první let amerických astronautů americkou lodí z území Spojených států od roku 2011, kdy Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil program raketoplánů. NASA je také objednatelem nynějšího letu, který má trvat 19 hodin. Jeho cílem je dopravit dvojici astronautů NASA, Roberta Behnkena a Douglase Hurleyho, na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS).

Včerejší událost, kterou NASA označila jako Launch America (Start Amerika), byla nejen v USA velmi sledovaná. Dvojici astronautů popřál hodně štěstí i americký prezident Donald Trump. Prezident i první dáma USA Melania Trumpová sledovali pokus o start přímo na Floridě.

TIP: Nová kosmická loď Crew Dragon vzlétla do vesmíru a úspěšně zakotvila u ISS

Nad Kennedyho vesmírným střediskem se ale dnes vznášela šedivá mračna, z nichž místy pršelo. Kromě toho se u břehů Jižní Karolíny zformovala bouře Bertha. Akce tak byla přerušena 17 minut před plánovaným startem. Náhradní termín startu byl stanoven na sobotu 30. května ve 21 hodin našeho času.

SpaceX, ČTK