Stopy minulosti: Mléčná dráha kdysi rozervala unikátní sbírku hvězd

31.07.2020 - Stanislav Mihulka

Nově objevený hvězdný proud Fénixe je zřejmě pozůstatkem archaické kulové hvězdokupy, kterou Mléčná dráha zničila přibližně před 2 miliardami let

<p>Proud Fénixe je rozsáhlá struktura, která se pne kolem Mléčné dráhy.</p>

Proud Fénixe je rozsáhlá struktura, která se pne kolem Mléčné dráhy.

Kulové hvězdokupy jsou sbírkami hustě poskládaných hvězd, které krouží kolem centra galaxie. V Mléčné dráze jich je více než 150 a v minulosti jich bývalo nejspíš ještě podstatně více. Z dřívějších pozorování a výzkumů vyplývá, že řada kulových hvězdokup obsahuje hvězdy raných generací, které jsou svědky mladého vesmíru a počátků Mléčné dráhy.

Potvrzuje to i nový výzkum týmu, který vedl Zhen Wan z australské University of Sydney. Objevili rozsáhlou strukturu, tvořenou hvězdami, která se pne kolem Mléčné dráhy a nazvali ji proud Fénixe (anglicky Phoenix Stream). Podle badatelů jde o pozůstatek starobylé kulové hvězdokupy, kterou Mléčná dráha rozervala asi před 2 miliardami let.

Hvězdný proud Fénixe

Na proudu Fénixe je unikátní především chemické složení hvězd, které jej tvoří. Vědce překvapilo, že tyto hvězdy mají velmi nízkou metalicitu, čili že obsahují jen velice málo těžší prvků než je vodík a helium. Tím se podstatně liší od hvězd jiných kulových hvězdokup v Mléčné dráze.

TIP: Galaktický lup: Nejvzdálenější hvězdy Mléčné dráhy pocházejí z krádeže

Pokud se vědci nespletli a proud Fénixe je skutečně pozůstatkem dávné kulové hvězdokupy, tak to musela být opravdu nesmírně archaická hvězdokupa. Metalicita hvězd této hvězdokupy je tak nízká, že to odporuje našim dosavadním teoriím o vzniku hvězdokup. Podle jednoho možného vysvětlení jsme v tomto případě narazili na stopu dnes již zřejmě „vyhynulé“ generace hvězdokup, které vznikaly ve velmi mladém vesmíru a v naprosto odlišném prostředí, nežli hvězdokupy, které dnes známe v Mléčné dráze i jiných galaxiích.