Galaktický lup: Nejvzdálenější hvězdy Mléčné dráhy pocházejí z krádeže

12.01.2017 - Stanislav Mihulka

Astronomové z Harvardu zjistili, že Mléčná dráha po miliardy let krade hvězdy z hvězdného proudu Střelce

Hvězdné proudy -<p>Mléčná dráha okrádá o hvězdy trpasličí galaxie ve svém okolí</p>
Hvězdné proudy -

Mléčná dráha okrádá o hvězdy trpasličí galaxie ve svém okolí

Mléčná dráha zahrnuje ohromné množství hvězd. Ne všechny z nich ale pocházejí z této Galaxie. Astronomové z Harvardu zjistili, že hvězdy Mléčné dráhy, které leží nejdál od galaktického jádra, jsou vlastně uloupené.

TIP: Trpaslík překvapil: Malá galaxie poprvé přistižena při kanibalismu

Badatelé simulovali prostředí kolem Mléčné dráhy a pohyby 11 nejvzdálenějších hvězd, které ještě gravitací ovlivňuje Mléčná dráha. Jde o hvězdy vzdálené asi 300 tisíc světelných let od Země.

Zhruba polovina těchto hvězd (5 z 11) svými charakteristikami náleží ke hvězdnému proudu Střelce. Hvězdný proud je dlouhá struktura tvořená hvězdami, která vznikla z trpasličí eliptické galaxie Střelec. Mléčná dráha s touto trpasličí galaxií splývá už celé miliardy let a svou gravitací z ní vytahuje hvězdy, tvořící zmíněný hvězdný proud. Vedle hvězdného proudu Střelce existuje ještě zhruba 17 dalších proudů, které nějakým způsobem zasahují do naší Galaxie.

IFL Science, Harvard-Smithsonian CfA