Dali byste si? Vědci vyvíjejí energetické superjídlo ze švábího mléka

27.07.2016 - Stanislav Mihulka

Mléčný protein švába rusa tečkovaného by mohl vylepšit energetické drinky a potravinové doplňky

Odborníci odhalili u švábů zajímavý mléčný protein, který obsahuje velké množství energie. Teď pracují na tom, aby z tohoto proteinu vyvinuli hodnotné potravinové doplňky pro milovníky energetické výživy.

Kde se vlastně vzalo mléko u švábů? Švábi obvykle žádné mléko nemají. Existuje ale výjimka, kterou je šváb jménem rus tečkovaný (Diploptera punctata). Tento šváb je totiž živorodý a tedy podobně jako savci rodí hotová mláďata. A stejně jako savci i rus tečkovaný vyživuje své potomky něčím, co důvěrně připomíná mléko.

TIP: Laboratorní maso: Biotechnologický startup ho chce mít na trhu do 5 let

Vědci analyzovali strukturu objeveného mléčného proteinu švábů, a zjistili, že by opravdu mohl sehrát roli velmi účinného energetického doplňku. Nyní usilovně hledají postup, jak tento protein uměle vyrobit ve velkém, aniž by k tomu museli zřizovat rozsáhlé švábí farmy.

Institute for Stem Cell Biology and Regenerative Medicine, International Union of Crystallography