Sucho na jihozápadě USA je podle vědců nejhorším za posledních 1 200 let

17.02.2022 - Stanislav Mihulka

Jihozápadní oblasti Spojených států a přilehlá území v Mexiku čelí od počátku nového tisíciletí rozsáhlému a úmornému megasuchu. Podle vědců jde o nejhorší souvislé sucho v této části světa za posledních 1 200 let.

<p>Megasucho, které dvě desetiletí sužuje jih USA, tu nebylo nejméně 1 200 let.</p>

Megasucho, které dvě desetiletí sužuje jih USA, tu nebylo nejméně 1 200 let.

Jihozápad Spojených států sužuje největší souvislé sucho od roku 800. Uvádí to nová studie, publikovaná ve vědeckém měsíčníku Nature Climate Change, která vychází z výzkumu půdní vlkosti a letokruhů stromů a dřevěných trámů, objevených v této oblasti archeology. Podobně extrémní sucho oblast zažila naposled v polovině 16. století.

Podle vedoucího výzkumu Parka Williamse z americké Kalifornské univerzity v Los Angeles jde současný stav alespoň z části na vrub činnosti člověka. „Sucha jednadvacátého století by se nestala megasuchem, pokud by nebylo antropogenní klimatické změny,“ upozorňuje docent Williams.

Suchý začátek nového tisíciletí

Kalifornie a další státy USA v této oblasti opakovaně zažívají drastický nedostatek vody, který vede k častému omezování jejího používání a nutnosti dovozu vody na některá místa. Občas se v této lokalitě sice objeví nárazové sněhové nebo dešťové srážky, jak se ale ukazuje, k nahrazení ztrát to nestačí.

Rok 2021 byl podle vědců obzvláště suchý. Podle americké vládní agentury Drough Monitor panovaly na téměř celém západě USA k 10. únoru podmínky klasifikovatelné jako sucho. Loni v létě způsobilo sucho rekordní pokles hladiny jezer, vodních nádrží a řek na nejnižší úroveň za posledních více než 100 let.

TIP: Dlouhotrvající sucho v Kalifornii zabilo přes 100 milionů stromů

Do budoucna to bohužel nevypadá o mnoho lépe. Podle simulací Williamsova týmu, založených na údajích o vlhkosti půdy za posledních 1 200 let, je zhruba 75% pravděpodobnost, že megasucho bude na jihozápadě USA trvat do konce dekády. Následky jsou již teď citelné. Kromě zmíněného prakticky neustálého nedostatku vody jde o rozsáhlé ztráty úrody a dobytka, častější smrtící vlny veder, srážky způsobující záplavy a superbouře.