Suchoj Su-25: Nestárnoucí proudový letoun slouží již přes 40 let

02.10.2016 - Lukáš Visingr

Nestárnoucí stroj Su-25 vstoupil do služby v roce 1981 a díky modernizacím slouží dodnes


Reklama

V roce 1968 začal v SSSR vývoj nového letounu pro přímou vzdušnou podporu pozemních sil a prototyp byl zalétán v únoru 1975. Stroj nazvaný Suchoj Su-25 vstoupil do služby v roce 1981, záhy si získal přezdívku „Grač“ („Havran“) a takřka ihned se zapojil do války v Afghánistánu. Tam si vydobyl velkou slávu a popularitu zejména díky své zcela mimořádné odolnosti (jediné srovnatelné letadlo v tomto smyslu je americký A-10), spolehlivosti a ničivé síle, kterou kromě 30mm dvouhlavňového kanónu zajišťovala výzbroj na 11 závěsných bodech.

V Afghánistánu odlétaly „Grače“ přes 60 000 misí, ale jejich kariéra pak pokračovala i v dalších konfliktech, protože letoun se i rozsáhle exportoval. Zasáhl tak do bojů v Evropě, Asii, Africe a Jižní Americe. K uživatelům se zařadilo i Československo, které získalo celkem 36 jednomístných Su-25K a dvoumístných Su-25UBK. Díky typickému vzhledu se závěsníky přesahujícími hrany křídla u nás Su-25 získal přezdívku „Hrábě“ a sloužil až do roku 2000.

Su-25

  • Délka: 15,53 m
  • Rozpětí: 14,36 m
  • Vzletová hmotnost: 17,35 t
  • Max. rychlost: 975 km/h (0,8 Ma)
  • Dolet: 500 km
  • Dostup: 7 000 m
  • Pohonná jednotka: 2× Tumanskij R-95Š
  • Výzbroj: 1× 30mm kanón GŠ-30-2, až 4 400 kg bomb
  • Osádka: 1 muž 

Rusové potom pochopitelně povedenou konstrukci zdokonalovali zejména po stránce elektroniky, jež rychle stárla, takže se nakonec objevil i Su-25TM (čili Su-39) schopný nosit radar, což mu při porovnání se základní verzí dává možnost plnohodnotně bojovat i v noci či za špatného počasí. Byl vyvinut i palubní Su-25UTG pro výcvik pilotů na letadlových lodích. Dá se předpokládat, že oblíbený „Grač“ bude ve službě ještě dlouho. 

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Svět proudových letadel

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Událost, známá jako železniční neštěstí v Montparnassu, se objevila i v trikové scéně Scorseseova filmu Hugo a jeho velký objev či na obalu jednoho alba hardrockové skupiny Mr. Big.

Historie

O transport amerických speciálů na Takur Ghar se staraly vrtulníky MH-47E Chinook.

Válka

Modré šipky ukazují nově objevené slinné žlázy

Věda

Kamera pro cizí světy Lunar ExoCam

Vesmír

Zbarvení samců a samiček se liší hlavně v oblasti genitálií. Pokud v intimních partiích kosatky při výskoku nad hladinu zahlédnete bílý ovál se třemi černými skvrnami, jde o samici.

Zajímavosti

Leopold II. se svou početnou rodinou. Se svou ženou Marií Ludovikou Španělskou měl 16 dětí (12 synů a 4 dcery).

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907