Superodolní švábi si dokáží neuvěřitelně rychle vyvinout rezistenci

28.06.2019 - Stanislav Mihulka

Zapomeňte na rezistentní bakterie. Přicházejí superodolní švábi, na které jsou současné insekticidy krátké

<p>Šváb si během experimentu pochutnává na insekticidu</p>

Šváb si během experimentu pochutnává na insekticidu

Bakterie, rezistentní na nejrůznější typy antibiotik, představují dobře známý problém. Rozvoj rezistencí se ale bohužel netýká jenom jich. Organismy mají v povaze se přizpůsobovat změnám v prostředí, a tak to i dělají. Proto se objevují nejen rezistentní bakterie, ale i plevele, houby, prvoci nebo i hmyz.

Dokonale přizpůsobiví

Důvěrně se s tím seznámili američtí vědci, když zjišťovali, jak nejlépe bojovat proti švábům. Po dobu 6 měsíců hubili šváby v několika vybraných budovách pomocí tří různých postupů a byli zvědaví, který z těchto postupů bude nejvíce účinný. Proti švábům nasadili tři různé insekticidy, které dokola střídali. V další části experimentu používali dva různé insekticidy, a v poslední jeden jediný. Výsledky pokusů byly fascinující.

TIP: Hmyzí karate: Švábi si osvojili netradiční způsob obrany proti vosičkám

Střídání tří insekticidů sice drželo počty švábů na nízké úrovni, vyhubit je ale nedokázalo. Použití dvou insekticidů nemělo valný účinek. A při použití jednoho insekticidu sice některé populace švábů vymřely, ale jiné se naopak namnožily. Ještě zajímavější bylo, když vědci ověřovali, jak jsou švábi rezistentní. Ukázalo se, že švábi v experimentech byli odolní vůči celé řadě insekticidů. Někteří z nich dokonce i proti takovým, s nimiž se zatím ještě nesetkali.