Švédský operátor chce vybavit své elektrokoloběžky umělou inteligencí

13.03.2021 - Martin Reichman

Elektrokoloběžky jsou v posledních letech hitem a jejich počet v provozu strmě roste. S rostoucím počtem vozítek ale přibývá i problémů s nimi. Jeden z největších operátorů elektrokoloběžek se rozhodl vsadit na umělou inteligenci


Reklama

Na pohyb elektrokoloběžek po chodnících a jejich nevhodné parkování si stěžují obyvatelé velkých měst všude na světě. Stále častější jsou i srážky s chodci. Ze studie z Washingtonu vyplývá, že srážku nebo nějakou formu ohrožení ze strany koloběžkářů zažili tři dotazovaní z pěti. Ve Španělsku, Francii nebo Singapuru to došlo tak daleko, že zde museli v některých městech provoz elektrokoloběžek úplně zakázat.

Chytré elektrosvezení

Podobným problémům se proto snaží předcházet švédský operátor elektrokoloběžek Voi, který provozuje sdílená svá elektrovozítka v 50 evropských městech. Švédové nově navázali spolupráci s dublinským startupem Luna, ve snaze vybavit elektrokoloběžky systémem umělé inteligence.

Chytré elektrokoloběžky by měly být vybavené kamerami a senzory, které jednak vyhodnotí povrch, na kterém se vozítko pohybuje, a také přítomnost chodců. Umělá inteligence by pak automaticky upravovala rychlost vozítka, nebo vyslala akustický signál řidiči a varovala ho před možnou srážkou, nebo jízdou po chodníku. Konkrétní bezpečnostní nastavení má vzejít z celoročního testu, který byl zahájen již v listopadu v anglickém Northamptonu. První část testu si vývojáři nad míru pochvalují. Umělá inteligence dokázala správně vyhodnotit nebezpečí s přesností na 90 %. Druhá fáze testů startuje tento měsíc a zapojit by se do ní měla široká veřejnost.

TIP: Vzpoura strojů: Elektrokoloběžky v Austrálii svým uživatelům spílají a ujíždějí

Bezpečnostní prvky nejsou jediným chytrým vylepšením, se kterým Voi přichází. Jejich nejnovější elektrokoloběžky jsou vybavené senzory, které umí vyhodnocovat míru znečištění a varovat tak před nezdravým prostředím. Kromě kvality vzduchu koloběžky monitorují také úroveň hluku.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Apollo 1: Požár v kabině

kdy: 27. ledna 1967 |  počet obětí: 3 

Mezi zmíněných osmnáct ztracených životů nepočítáme oběti havárie Apolla 1, zničeného během pozemních příprav. Jednalo se o nácvik předstartovních operací, včetně prověrky nouzového opuštění kabiny: 27. ledna 1967 se posádka chystala v lodi usazené na vrcholu Saturnu IB, vztyčeného na rampě. V důsledku závady na kabeláži však ve velitelské kabině vypukl požár a v atmosféře z čistého kyslíku se rychle šířil. Uvnitř uhořeli tři astronauti – Virgil Grissom, Edward White a Roger Chaffee. Pro další lety byly veškeré hořlavé materiály nahrazeny a změnil se systém otevírání vstupního průlezu. (foto: Wikimedia Commons, Kipp Teague 1 + 2, CC0)

Vesmír

Podle majitele Martina pokrývají stěny a strop hospůdky McGuire's Irish Pub bankovky v hodnotě okolo dvou milionů dolarů.

Revue

Sovětská pěchota v útoku. Operace Bagration přinesla Rudé armádě obrovské územní zisky.

Válka

Farmáři i tovaryši žádali vyšší mzdy. Vrchnost však reagovala represí a omezením platů.

Historie
Zajímavosti

Na tento jediný neuron se ve skutečnosti napojuje asi 4 tisíce nervových vláken

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907