Izraelská technologie usnadňuje hašení rozsáhlých požárů z letounů...
Hašení obrovských lesních požárů, například takových, jaké stravují Austrálii, Kalifornii nebo třeba Sibiř, bývá velmi složité a nebezpečné. Od roku 1953 je jednou z klíčových zbraní hasičů proti těmto požárům hašení vodou, pěnou, či podobnými látkami, které vypouštějí letouny z velmi malých výšek.
Obvykle jde o skutečně extrémně nízkou výšku, přibližně okolo 30 až 36 metrů. Takové létání je pochopitelně velmi nebezpečné. Zároveň je ale nezbytné, protože hasící prostředky by se při uvolnění ve větší výšce změnily na aerosol a rozlétly by se neúčinně po okolí. Další problém je v tom, že noční hašení v tak malých výškách je natolik rizikové, že požární letouny létají obvykle jen ve dne a v noci si požáry nerušeně hoří.
TIP: Tajná mise: Speciální jednotka hasičů zachránila wolemii vznešenou
Izraelská společnost Elbit Systems představila veřejnosti nový požární systém HyDrop pro letecké hašení z vyšších výšek a zároveň s větší přesností. Klíčovou součástí systému je stroj na výrobu biologicky rozložitelných „pelet“ z vody či podobného hasícího prostředku. Stroj se vejde do standardního nákladního kontejneru a vyrobí 10 tun pelet na hašení za hodinu. Jak ukázaly nedávné testy, s peletami je možné velmi přesně hasit vrtulníkem či letadlem, z výšky až 150 metrů. V takových výškách je přitom možné létat i v noci.
HistorieCharles Ponzi (1882–1949) ve dvacátých letech 20. století. (foto: Wikimedia Commons, Mgreason, CC0)
ZajímavostiŠamana si veřejnost bude moci společně s originály venuší nalezených na území Moravy (i té nejslavnější Věstonické) na vlastní oči prohlédnout na výstavě Nejstarší šperky a ozdoby těla v Pavilonu Anthropos od 19. srpna 2022. (foto: Moravské zemské muzeum, Jan Cága, CC BY 4.0)
VědaKosterní pozůstatky uvnitř pohřební jeskyně Hagios Charalambos. (foto: INSTAP Academic Press, Betancourt, CC BY 4.0)
RevueLegenda aviatiky
Louise Blériota není ve světě létání potřeba představovat – do dějin se zapsal už v roce 1909 jako první člověk, který v letadle překonal kanál La Manche. Nemusíme asi dodávat, že šlo o stroj vlastní konstrukce, jehož repliku nesoucí název Blériot XI je dnes možné obdivovat na různých leteckých dnech po celé Evropě.