Tajemství plynného obra: Uran smrdí jako zkažené vejce

25.04.2018 - Stanislav Mihulka

Výkonný pozemní teleskop Gemini North zjistil, že oblaka na Uranu tvoří sirovodík

<p>Planeta Uran na snímku americké sondy Voyager 2</p>

Planeta Uran na snímku americké sondy Voyager 2

Planeta Uran je hezky modrozelená, má planetární prstence a také měsíce. Návštěva tohoto světa ale není nic pro citlivé povahy. Podle nového výzkumu jsou totiž oblaka ve svrchní vrstvě atmosféry plynného obra složena převážně ze sirovodíku. Tuto sloučeninu známe důvěrně i ze Země - právě sirovodík, či přesněji sulfan, jak zní jeho oficiální název, je původcem zápachu u zkažených vajec.

Podle vedoucího výzkumu Patricka Irwina z Oxfordu by případného návštěvníka atmosféry Uranu čekal velice nepříjemný zážitek. Ve skutečnosti by ale takový člověk samozřejmě zemřel dříve, než by dosáhl smrdutých mračen sirovodíku. V atmosféře Uranu se nedá dýchat, protože ji tvoří převážně vodík, helium a metan. Kromě toho zde panují teploty okolo -200 °C.

Sirovodík na Uranu

Pro vědce bylo složení mračen na Uranu dlouho záhadou. Nebylo totiž jasné, zda je tvoří zmrzlý amoniak, jako na Jupiteru nebo Saturnu, anebo spíše sirovodík. Důvodem bylo i to, že Uran zatím navštívila jediná meziplanetární sonda. Voyager 2 pouze krátce proletěl kolem Uranu v lednu 1986.

TIP: Překvapení: Uran má možná ještě dva další temné a velmi malé měsíce

Irwin s kolegy prostudovali atmosféru Uranu pomoc spektrometru Near-Infrared Integral Field Spectrometer (NIFS), který je součástí osmimetrového teleskopu Gemini North na Havaji. NIFS analyzoval sluneční záření odražené od oblaků v atmosféře Uranu a nalezl v něm neklamné stopy sirovodíku.