Překvapení: Uran má možná ještě dva další temné a velmi malé měsíce

26.10.2016 - Stanislav Mihulka

Chování hmoty v prstencích planety Uran naznačuje existenci dalších dvou malých měsíců

Uran -<p>Obíhají kolem Uranu ještě dva další měsíce?</p>
Uran -

Obíhají kolem Uranu ještě dva další měsíce?

Plynné planety Sluneční soustavy „si potrpí“ na množství měsíců. Jupiter jich má 67, Saturn 62 a Uran nejméně 27. Nyní se ale ukazuje, že to nejspíš nebudou definitivní počty.

Planetární vědci Rob Chancia a Matthew Hedman z Univerzity Idaho v americkém Moscow nedávno znovu zpracovali data meziplanetární sondy Voyager 2 a objevili zvláštní vlnovité uspořádání hmoty ve 2 ze 13 rozlišovaných prstenců Uranu – v prstencích Alfa a Beta.

Podle vědců jde o projev dvou doposud neobjevených měsíců, nebo spíše měsíčků planety Uran, které obíhají blíže k planetě, než doposud známé měsíce. Pokud existují, tak by měly mít velikosti mezi 4 a 14 kilometry. V takovém případě by šlo o nejmenší měsíce Uranu, planetu Saturn obíhají ale nejméně čtyři ještě menší měsíčky.

TIP: Fakta o měsících Uranu: 216 let hledání a nových objevů

Chancia s Hedmanem se domnívají, že tyto měsíce budou tmavé. Tmavé jsou totiž i prstence Uranu, stejně jako jeho známé měsíce v této oblasti. Vědci se teď budou snažit potvrdit existenci měsíců pozorováním s Hubbleovým vesmírným dalekohledem.

• Zdroj fotografií: NASA / JPL / STScI