Tající písečné duny: Na severní polokouli Marsu dorazilo jaro

22.03.2022 - Stanislav Mihulka

Jaro na Marsu neznamená rozkvétání rostlin a zpěv ptactva, i zde je ale změna ročního období znát

<p>Duny pokryté ledem v kráteru Kaiser na Marsu.</p>

Duny pokryté ledem v kráteru Kaiser na Marsu.

Jaro dorazilo nejen na severní polokouli Země, ale také na severní polokouli Marsu. Potvrzují to nové snímky zařízení HiRISE (High Resolution Imaging Experiment), které snímá povrch rudé planety z paluby americké sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Na snímcích, které sonda pořídila,  je patrné, že se na západních svazích dun uvnitř kráteru Kaiser objevila částečně roztátá místa. Během zimy jsou jinak tmavě zbarvené písečné duny pokryté bílým sněhem. Když ale přijde marsovské jaro, osluněné strany dun začnou tát a tmavnou.

Tání na rudé planetě

Světlé plochy zmrzlého materiálu (na snímcích zvýrazněné bílou barvou), jsou jasně viditelné. Tvoří je vodní led a led z oxidu uhličitého,“ říká Susan J. Conwayová z týmu HiRISE. „Tmavé pruhy představují rozmrzlý písek. Vznikají po rychlé přeměně ledu, ohřátého jarním Sluncem, na plyn,“ dodává francouzská vědkyně.

TIP: Zkamenělá minulost: Na Marsu se nacházejí dokonale zachovalé fosilní duny

Kráter Kaiser patří na rudé planetě k těm velkým. V průměru měří 207 kilometrů a nachází se v oblasti Noachis Terra, západně od Hellas Planitia, na severní polokouli Marsu. Snímky HiRISE zachycují jednu z oblastí výrazných písečných dun, které se nacházejí v jižní části dna kráteru.