Zkamenělá minulost: Na Marsu se nacházejí dokonale zachovalé fosilní duny

14.10.2020 - Stanislav Mihulka

Zkamenělé písečné duny ve Valles Marineris prozrazují, jak to na Marsu vypadalo před miliardou let

<p>Zkamenělé písečné duny v oblasti Melas Chasma, Valles Marineris.</p>

Zkamenělé písečné duny v oblasti Melas Chasma, Valles Marineris.

Mars se sice nemění tak dramaticky jako Země, ke změnám na povrchu rudé planety ale přece jenom dochází. Před miliardami let byl Mars zřejmě plný vody, dnes je to vyschlá pustina. Tyto proměny dnes můžeme vidět v podobě dávných řek a jezer, jejichž pozůstatky jsou na Marsu stále patrné.

Mohou to být ale i další geologické útvary. Matt Chojnacki z amerického institutu Planetary Science Institute a jeho tým objevili na Marsu pozoruhodnou oblast se zkamenělými dunami. Nalézá se v obrovském systému kaňonů Valles Marineris, v oblasti Melas Chasma. Duny tam zkameněly přibližně před 1 miliardou let.

Duny z dávných časů

Zkamenělé duny známe i na Zemi. Jejich tvary se uchovaly po miliony let. Na naší planetě ale na takové útvary působí mocné síly eroze a rozmanité geologické procesy. Díky vodě, větru, střídání teplot, zemětřesením, sopečné činnosti nebo tektonickým pohybům dávné duny postupně mizí a často z nich mnoho nezbyde.

TIP: Zvláštní zvlněnou krajinu Marsu možná vytvářel levitující písek

Možná to na první pohled nevypadá, ale zkamenělé duny nám prozradí o Marsu a jeho minulosti mnoho zajímavých informací. Už teď je například jasné, z velikosti objevených dun a jejich tvaru, že vznikaly v prostředí, jehož klima a atmosférický tlak byly dost podobné dnešnímu stavu. Podle Chojnackiho nám tyto duny rovněž ukazují, jak bohatá je regionální geologie na Marsu a jak komplexní faktory se podílely na jejich tvarování.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL/University of Arizona