V roce 1940 armáda Spojených států zadala požadavek na třínápravový vůz s nosností 5 000 liber (2 268 kg). Kromě dopravy vojáků, munice, paliva a dalšího vojenského materiálu mělo vozidlo sloužit také jako platforma pro zbraně, dílna, polní kuchyně, operační sál i rádiový vůz.
Výrobci dodali celkem více než 800 000 těchto třínápravových vozů, kterým vojáci přezdívali „Jimmy“. Většina automobilů firem Studebaker a Reo Motor Car Company přitom putovala do Sovětského svazu; vozy společnosti International Harvester zase používala americká námořní pěchota v Tichomoří.
TIP: S bílou i rudou hvězdou: Jeep Willys byl dokonalým válečným strojem
Ale největší část – 562 750 nákladních aut – vyrobila firma General Motors. Po vylodění Spojenců v Normandii tyto spolehlivé náklaďáky zásobovaly 1. a 3. americkou armádu vytlačující Wehrmacht z Francie a staly se páteří systému nákladních konvojů přezdívaného Red Ball Express, který spojoval francouzské přístavy s frontovými jednotkami. Od 25. srpna do 16. listopadu 1944 přepravili řidiči Red Ball Expressu 410 000 tun nákladu. Malá část vozů byla vybavena navijákem a asi každý čtvrtý měl na kabině nad místem spolujezdce umístěn prstenec pro lafetaci kulometu.
Shutterstock
RevueVedle pilota má Air Car pojmout i trojici spolucestujících. (foto: Profimedia/Lazzarini Design)
VědaArcheologům se poprvé podařilo nalézt zbytky dřevěných hrotů z římské éry, které měly odradit útočníky. Hroty fungovaly podobně jako ostraný drát nebo žiletkový plot. (ilustrační foto: Unsplash, Hunter James, CC0)
HistorieStříbro nalezené v Kutné hoře vedlo krále k vydání horního zákoníku a ražbě pražských grošů, „tvrdé měny“ středověku. (ilustrace: Wikimedia Commons, CC0)