příroda

13. 06. 2021

Nejčtenejší

Žabí jazyk je nejen mimořádně rychlý, je také pokrytý tisícovkami hlenových žláz, které vylučují jedny z nejlepkavějších slin na světě.

29. 05. 2021

Tučnice mají na listech dva druhy žlázek. Stopkaté žlázky s deštníkovitou mnohobuněčnou hlavičkou produkují lepkavý sekret, který hmyz láká svým leskem a snad i vůní. Po dosednutí na list jej však tekutina znehybní a udusí. Menší přisedlé žlázky pak produkují trávicí enzymy a současně vstřebávají živiny. Jejich produkce se ale spustí až v okamžiku, kdy se chytí další kořist. Při trávení většího úlovku se mohou listy některých druhů svinovat od okrajů ke středu tak, aby natrávená tekutina nestékala pryč z listů.

Vývoj a vznik nových druhů tučnic probíhal ve třech různých oblastech. Jedna je na jihu USA, druhá ve Střední Americe, v Mexiku a třetí ve Středozemí. Kromě toho se ovšem tučnice vyskytují v chladnějších oblastech celé severní polokoule.

Životní cyklus tučnic se liší právě podle lokalit, kde rostou. Rostliny z jihovýchodu USA jsou charakteristické stejnotvarými růžicemi listů, které vytrvávají celý rok a jejich tvar se nemění. Naproti tomu mexické tučnice mohou v období sucha vytvářet kratší, silnější listy, které nejsou masožravé. Rostliny mírného pásma zase přečkávají zimu pomocí zimních pupenů – hibernakulí.

Květy tučnic vyrůstají obvykle jednotlivě a mají nápadnou pyskatou korunu, která připomíná květy rostlin čeledi krtičníkovitých, s nimiž jsou tučnice vzdáleně příbuzné. Květy rostlin jsou opylovány hmyzem a jejich plodem je podlouhle vejcovitá tobolka s drobnými semeny. (foto: Wikimedia Commons, Noah ElhardtCC BY-SA 3.0)

28. 05. 2021

Díky rýžovým políčkům si možná okolí rezervace Anja spletete s pohledem na asijskou krajinu.

26. 05. 2021

18. 05. 2021

Přes den pstruha mramorového prakticky nemáte šanci vidět jinak než bez hnutí ležícího v bezpečí svého úkrytu

16. 04. 2021

Jezero Dove lake a hora Cradle mountain patří k největším turistickým atrakcím.

09. 04. 2021

Zkamenělá ponorka

Submarino | Argentina

Argentinské Ischigualasto a stejnojmenný národní park se po právu zařadily na seznam světového dědictví UNESCO. Význam místa tkví v unikátních geologických podmínkách, zároveň se však jedná o bohaté naleziště dinosauřích fosilií. K zajímavým útvarům patří také tato sestava kamenných věžiček, nazvaná Ponorka. (foto: Shutterstock)

05. 04. 2021
03. 04. 2021

Skvostnou podívanou nabízejí návštěvníkům mimo jiné ohromující vodopády Catarats Arcoiris (duhové vodopády).

21. 03. 2021

Příliš početný doprovod

Těžko odhadnout, jak se asi cítí žraloci obrovští v oblíbených potápěčských destinacích. Kromě obvyklého doprovodu dalších ryb se k nim totiž přidávají desítky nadšených turistů, které tento obrovský tvor (měří obvykle okolo osmi metrů) samozřejmě fascinuje. A svou běžnou rychlostí přibližně 5 km/h žralok rozhodně houf obdivovatelů neužene.

20. 03. 2021

Pokud vám skalní útvary připomínají slavný film Avatar, není to náhoda. Filmaři se jimi totiž nechali inspirovat. (zdroj: Wikipedia, chensiyuan CC BY-SA 4.0)

09. 03. 2021

Voda bez rozdílu

kajman brýlový | Střední a Jižní Amerika

Relativně nevelký zástupce čeledi aligátorovitých přebývá v pomalu tekoucích řekách, nížinných mokřadech či jezerech. Problémy mu však nečiní ani slaná voda, což z něj dělá univerzálního dravce. Takto si pochutnává na čerstvě skolené pirani.

01. 03. 2021
28. 02. 2021

Pandy se jako jeden z mála druhů podařilo zachránit před vymřením. Jejich stavy za poslední roky vzrostly o 16 %. Ochrana stanovišť pandy velké pomáhá i dalším zvířatům, včetně ptáků a obojživelníků.

14. 01. 2021