příroda

<p>Fjord Milford Sound označil za osmý div světa už spisovatel Rudyard Kipling.</p>

12. 09. 2021

Nejčtenejší

Hyje, kupředu!

Samečka nosorožíka si ke svezení vybrala tropická žába. Vyškrábala se mu na krovky a dokázala se udržet asi pět minut, přestože se brouk několikrát pokusil vzlétnout. Nakonec snahu vzdal a počkal, až vetřelkyně sleze dobrovolně. Snímek pořídil fotograf Hendy Mp poblíž svého domu v indonéském Sambasu.

26. 08. 2021

<p>Krajina každého z ostrovů je jiná, a na každém tak roste odlišná flóra. Souostroví nabízí útočiště také vymírajícímu kaloni, jemuž se přezdívá „boninská létající liška“</p>

21. 08. 2021

Žirafy patří mezi běžné obyvatelky farem, takže je na cestách po Limpopu potkáte relativně často.

18. 08. 2021

Synchronizované zívání představuje pro lvy signál sociální soudržnosti.

10. 08. 2021

Mandrilové jsou blízce spřízněni s paviány a geneticky ještě bližší jsou jim drilové. Mandrilové a drilové byli dříve zařazeni do stejného rodu jako paviáni (Papio), ale dnes mají svůj samostatný rod Mandrillus.

09. 08. 2021

Orel bělohlavý, symbol USA, se usadil i v parku Waterston-Glacier na pomezí své „rodné“ země a Kanady.

21. 07. 2021

Správná výchova

Arménské děti jsou od narození vedeny k práci, a nedělá jim tedy problém přiložit doma ruku k dílu. Pokud je otec pastýřem a potřebuje pomoct s nelehkým údělem, může snadno zaměstnat své syny, kteří v takovém případě dokonce dostanou omluvenku ze školního vyučování. (foto: Roman Šudoma)

29. 06. 2021
13. 06. 2021

Žabí jazyk je nejen mimořádně rychlý, je také pokrytý tisícovkami hlenových žláz, které vylučují jedny z nejlepkavějších slin na světě.

29. 05. 2021

Tučnice mají na listech dva druhy žlázek. Stopkaté žlázky s deštníkovitou mnohobuněčnou hlavičkou produkují lepkavý sekret, který hmyz láká svým leskem a snad i vůní. Po dosednutí na list jej však tekutina znehybní a udusí. Menší přisedlé žlázky pak produkují trávicí enzymy a současně vstřebávají živiny. Jejich produkce se ale spustí až v okamžiku, kdy se chytí další kořist. Při trávení většího úlovku se mohou listy některých druhů svinovat od okrajů ke středu tak, aby natrávená tekutina nestékala pryč z listů.

Vývoj a vznik nových druhů tučnic probíhal ve třech různých oblastech. Jedna je na jihu USA, druhá ve Střední Americe, v Mexiku a třetí ve Středozemí. Kromě toho se ovšem tučnice vyskytují v chladnějších oblastech celé severní polokoule.

Životní cyklus tučnic se liší právě podle lokalit, kde rostou. Rostliny z jihovýchodu USA jsou charakteristické stejnotvarými růžicemi listů, které vytrvávají celý rok a jejich tvar se nemění. Naproti tomu mexické tučnice mohou v období sucha vytvářet kratší, silnější listy, které nejsou masožravé. Rostliny mírného pásma zase přečkávají zimu pomocí zimních pupenů – hibernakulí.

Květy tučnic vyrůstají obvykle jednotlivě a mají nápadnou pyskatou korunu, která připomíná květy rostlin čeledi krtičníkovitých, s nimiž jsou tučnice vzdáleně příbuzné. Květy rostlin jsou opylovány hmyzem a jejich plodem je podlouhle vejcovitá tobolka s drobnými semeny. (foto: Wikimedia Commons, Noah ElhardtCC BY-SA 3.0)

28. 05. 2021

Díky rýžovým políčkům si možná okolí rezervace Anja spletete s pohledem na asijskou krajinu.

26. 05. 2021

18. 05. 2021

Přes den pstruha mramorového prakticky nemáte šanci vidět jinak než bez hnutí ležícího v bezpečí svého úkrytu

16. 04. 2021

Jezero Dove lake a hora Cradle mountain patří k největším turistickým atrakcím.

09. 04. 2021