příroda

Jezero Dove lake a hora Cradle mountain patří k největším turistickým atrakcím.

09. 04. 2021

Nejčtenejší

Zkamenělá ponorka

Submarino | Argentina

Argentinské Ischigualasto a stejnojmenný národní park se po právu zařadily na seznam světového dědictví UNESCO. Význam místa tkví v unikátních geologických podmínkách, zároveň se však jedná o bohaté naleziště dinosauřích fosilií. K zajímavým útvarům patří také tato sestava kamenných věžiček, nazvaná Ponorka. (foto: Shutterstock)

05. 04. 2021
03. 04. 2021

Skvostnou podívanou nabízejí návštěvníkům mimo jiné ohromující vodopády Catarats Arcoiris (duhové vodopády).

21. 03. 2021

Příliš početný doprovod

Těžko odhadnout, jak se asi cítí žraloci obrovští v oblíbených potápěčských destinacích. Kromě obvyklého doprovodu dalších ryb se k nim totiž přidávají desítky nadšených turistů, které tento obrovský tvor (měří obvykle okolo osmi metrů) samozřejmě fascinuje. A svou běžnou rychlostí přibližně 5 km/h žralok rozhodně houf obdivovatelů neužene.

20. 03. 2021

Pokud vám skalní útvary připomínají slavný film Avatar, není to náhoda. Filmaři se jimi totiž nechali inspirovat. (zdroj: Wikipedia, chensiyuan CC BY-SA 4.0)

09. 03. 2021

Voda bez rozdílu

kajman brýlový | Střední a Jižní Amerika

Relativně nevelký zástupce čeledi aligátorovitých přebývá v pomalu tekoucích řekách, nížinných mokřadech či jezerech. Problémy mu však nečiní ani slaná voda, což z něj dělá univerzálního dravce. Takto si pochutnává na čerstvě skolené pirani.

01. 03. 2021
28. 02. 2021

Pandy se jako jeden z mála druhů podařilo zachránit před vymřením. Jejich stavy za poslední roky vzrostly o 16 %. Ochrana stanovišť pandy velké pomáhá i dalším zvířatům, včetně ptáků a obojživelníků.

14. 01. 2021
29. 12. 2020

Popocatépetl, Mexiko

Krkolomný název pochází z aztéckého výrazu pro kouřící horu. Vulkán se nachází jen pár desítek kilometrů od metropole Ciudad de México, a případný výbuch by tak ohrozil devět milionů lidí. Od roku 1519 došlo téměř ke třem desítkám erupcí, přičemž naposledy se sopka probrala k životu v roce 2005 a od té doby o sobě dává občas vědět. (foto: Shutterstock)

10. 12. 2020

Zbarvení samců a samiček se liší hlavně v oblasti genitálií. Pokud v intimních partiích kosatky při výskoku nad hladinu zahlédnete bílý ovál se třemi černými skvrnami, jde o samici.

22. 10. 2020

Kondor andský (Vultur gryphus) žije v Jižní Americe v pohoří And. Rozpětí křídel kolem 3,5 metru a hmotnost kolem 15 kilogramů z něho činí jednoho z největších ptáků na světě.

11. 10. 2020
20. 09. 2020

Jedy, sůl a radiace

fundul mumiový
kde: Severní Amerika | snese: 2 000 radů

Fundul mumiový obývá atlantské pobřeží Spojených států a Kanady. Řadí se mezi nejhouževnatější vodní tvory a rychle se přizpůsobuje novému, často nehostinnému prostředí. Drobná rybka žije i v extrémně znečištěných vodách, a dokonce jí nevadí jedovaté chemikálie. Nevyhýbá se ani značně slaným podmínkám – vyskytuje se třeba ve slaniskách – a po krátkou dobu snese rovněž záření v hodnotě dvou tisíc radů.

03. 09. 2020

Sršeň mandarínská má takřka dvakrát delší tělo než podobný hmyz, který se vyskytuje u nás.

16. 08. 2020