Vědecká záhada: Proč se dvojhvězda s bílým trpaslíkem FO Aquarii zatmívá?

19.01.2017 - Stanislav Mihulka

Vědci americké Univerzity Notre Dame objevili záhadu. Týká se unikátního hvězdného systému s bílým trpaslíkem, který se zatmívá, aniž bychom k tomu měli nějaké rozumné vysvětlení

Polar -<p>Bílý trpaslík s extrémním magnetickým polem krade materiál hvězdnému společníkovi a chová se při tom opravdu zvláštně.</p>
Polar -

Předmětem zájmu vědců z Univerzity Notre Dame se stala těsná dvojhvězdu FO Aquarii ze souhvězdí Vodnáře, která je od nás vzdálená asi 500 světlených let. Je to takzvaný kataklyzmický proměnný systém, který tvoří hvězda běžné velikosti a bílý trpaslík. Bílý trpaslík přitom hvězdě krade její hmotu.

Záhadný polar

Systémy jako FO Aquarii se nazývají polary. To jsou kataklyzmické proměnné dvojhvězdy s bílým trpaslíkem, jehož magnetické pole je natolik extrémní, že zasahuje do proudění hmoty z hvězdného partnera. Magnetické pole zabraňuje vzniku jinak obvyklého akrečního disku a hmota proudí na trpaslíka podél siločar magnetického pole. Dopadající materiál vyvolává záblesky v rentgenové i viditelné oblasti záření.

Tento systém po dobu tří měsíců pozoroval teleskop Kepler a pak se zase věnoval jiným objektům. Když se Kepler po čase vrátil k pozorování FO Aquarii, tak se ukázalo, že systém mnohem méně září.

TIP: Jako hvězdný diamant: Nejstudenější bílý trpaslík má diamantové srdce

Pro vědce je to záhada. Snad to souvisí s tím, že druhá hvězda přestala trpaslíkovi dodávat materiál, není ale jasné proč. V současné době se FO Aquarii opět zjasňuje, jde to ale pomalu. Badatelé nic podobného ještě neviděli a doufají, že se v budoucnu dozvědí víc.

University of Notre Dame