Trumfové eso Kaiserliche Marine: Bitevní loď Baden

18.10.2018 - Redakce Válka Revue

Císařské námořnictvo se před první světovou válkou i během ní usilovně snažilo dohnat zbrojením svého rivala Royal Navy. Přestože námořníci Kaiserliche Marine nikdy neměli tolik lodí, jako jejich britští protivníci, vilémovské obrněnce dosahovaly té nejvyšší kvality

<p>Německá bitevní loď Baden se nikdy do ostré akce nedostala</p>

Německá bitevní loď Baden se nikdy do ostré akce nedostala


Reklama

Bitevní loď Baden se po svém zařazení do služby stala vlajkovým plavidlem Kaiserliche Marine. Hlavní výzbroj tvořilo osm 38cm děl SK L/45 uložených ve čtyřech věžích. Dostřel činil 23,2 km, kadence 2,5 ran za minutu. Pro boj na kratší vzdálenost bylo určeno 16 kanonů SK L/45 ráže 15 cm s kadencí sedm ran za minutu. Na nástavbách okolo každého komína byla umístěna dvojice 88mm děl s rychlostí palby 15 ran za minutu. Součástí výzbroje byla také pětice 600mm torpédometů, dva umístěné v trupu na každém boku a pátý na přídi.

Bitevní loď Baden

  • ZALOŽENÍ KÝLU: 20. prosince 1913
  • SPUŠTĚNA NA VODU: 30. října 1915
  • ZAŘAZENA DO SLUŽBY: 19. října 1916
  • PLNÝ VÝTLAK: 32 200 t
  • DÉLKA: 180 m
  • ŠÍŘKA: 30 m
  • PONOR: 9,3 m
  • POHON: 3× turbína Schichau (41 390 kW)
  • RYCHLOST: 22 uzlů (40,7 km/h)
  • OPERAČNÍ DOSAH: 9 200 km při 12 uzlech 4 420 km při 21 uzlech
  • CENA: 50 milionů zlatých marek
  • POSÁDKA: 42 důstojníků, 1 129 námořníků 

Luxusní ubytování

Velká nástavba umožňovala umístění mnoha důstojnických kajut, zatímco mužstvo se muselo tísnit v trupu. Nejluxusnější kabina zůstávala pochopitelně vyhrazena pro velitele Kaiserliche Marine admirála Reinharda Scheera a právě fakt, že se jednalo o vlajkovo loď zapříčinil, že se od sesterského Bayernu Baden lišil admirálským můstkem

Posádka měla k dispozici osm dálkově ovládaných světlometů širokých 110 cm, čtyři na plošinách před předním a čtyři za zadním komínem. Na fotografii jsou patrné také bílé kruhy na černém podkladu namalované na dělových věžích. Kaiserliche Marine je zavedla na podzim 1917 a měly umožnit snazší identifikaci ze vzduchu.

Nepřítel nikde

Za svoji krátkou službu se bitevní loď Baden nikdy neutkala s protivníkem. V době bitvy u Jutska (jaro 1916) ještě nebyla dokončena a pouze v květnu 1918 vyplula, aby napadla plavidla Royal Navy v Severním moři. Německý svaz však nepřítele nenašel, a tak se opět vrátil do přístavů.

TIP: Felix von Luckner: Poslední plachetní korzár německého císaře Viléma

V závěru války se pak měl Baden spolu s ostatními plavidly zúčastnit sebevražedné mise proti britské flotile, ale kvůli rebelii německých námořníků z akce sešlo. Po válce obrněnec Němci potopili ve Scapa Flow, Britové jej však vyzvedli a poslali ke dnu tentokrát definitivně 16. srpna 1921 při cvičných střelbách.

 

 

 

 

Reklama

  • Zdroj textu:

    I. světová

  • Zdroj fotografií: Pinterest

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Replika stroje Fokker Eindecker, kterého se dohodoví piloti až do jara 1916 velmi obávali. (foto: Shutterstock)

Válka

Mezi nejnebezpečnější příměsi zemního plynu patří karcinogenní benzen. Jeho přítomnost vědci zaznamenali v 95 % vzorků. (foto: Unsplash, KWON JUNHOCC0)

Věda

Chcete-li objekty popsané v článku spatřit s jistotou, najděte si k pozorování místo co nejméně zatížené světelným znečištěním. (foto: PixabayCC0)

Vesmír

Dospělý strdimil karmínovoprsý (Aethopyga siparaja) dorůstá velikosti kolem 10 cm. (foto: Shutterstock)

Příroda

Traduje se, že se Tycho de Brahe nechtěl vzdálit od pozorování zatmění Slunce a zemřel na protržený močový měchýř. (foto: Wikimedia Commons, Eduard EnderCC0)

Historie

Ze 144 sekvenovaných vzorků jich 45 – zhruba třetina – obsahovala žraločí DNA. Nejčastěji identifikovanými druhy byli žralok modrý, žralok hedvábný a žralok bělocípý. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907