Trumfové eso Kaiserliche Marine: Bitevní loď Baden

Císařské námořnictvo se před první světovou válkou i během ní usilovně snažilo dohnat zbrojením svého rivala Royal Navy. Přestože námořníci Kaiserliche Marine nikdy neměli tolik lodí, jako jejich britští protivníci, vilémovské obrněnce dosahovaly té nejvyšší kvality

18.10.2018 - redakce Válka REVUE



Bitevní loď Baden se po svém zařazení do služby stala vlajkovým plavidlem Kaiserliche Marine. Hlavní výzbroj tvořilo osm 38cm děl SK L/45 uložených ve čtyřech věžích. Dostřel činil 23,2 km, kadence 2,5 ran za minutu. Pro boj na kratší vzdálenost bylo určeno 16 kanonů SK L/45 ráže 15 cm s kadencí sedm ran za minutu. Na nástavbách okolo každého komína byla umístěna dvojice 88mm děl s rychlostí palby 15 ran za minutu. Součástí výzbroje byla také pětice 600mm torpédometů, dva umístěné v trupu na každém boku a pátý na přídi.

Bitevní loď Baden

  • ZALOŽENÍ KÝLU: 20. prosince 1913
  • SPUŠTĚNA NA VODU: 30. října 1915
  • ZAŘAZENA DO SLUŽBY: 19. října 1916
  • PLNÝ VÝTLAK: 32 200 t
  • DÉLKA: 180 m
  • ŠÍŘKA: 30 m
  • PONOR: 9,3 m
  • POHON: 3× turbína Schichau (41 390 kW)
  • RYCHLOST: 22 uzlů (40,7 km/h)
  • OPERAČNÍ DOSAH: 9 200 km při 12 uzlech 4 420 km při 21 uzlech
  • CENA: 50 milionů zlatých marek
  • POSÁDKA: 42 důstojníků, 1 129 námořníků 

Luxusní ubytování

Velká nástavba umožňovala umístění mnoha důstojnických kajut, zatímco mužstvo se muselo tísnit v trupu. Nejluxusnější kabina zůstávala pochopitelně vyhrazena pro velitele Kaiserliche Marine admirála Reinharda Scheera a právě fakt, že se jednalo o vlajkovo loď zapříčinil, že se od sesterského Bayernu Baden lišil admirálským můstkem

Posádka měla k dispozici osm dálkově ovládaných světlometů širokých 110 cm, čtyři na plošinách před předním a čtyři za zadním komínem. Na fotografii jsou patrné také bílé kruhy na černém podkladu namalované na dělových věžích. Kaiserliche Marine je zavedla na podzim 1917 a měly umožnit snazší identifikaci ze vzduchu.

Nepřítel nikde

Za svoji krátkou službu se bitevní loď Baden nikdy neutkala s protivníkem. V době bitvy u Jutska (jaro 1916) ještě nebyla dokončena a pouze v květnu 1918 vyplula, aby napadla plavidla Royal Navy v Severním moři. Německý svaz však nepřítele nenašel, a tak se opět vrátil do přístavů.

TIP: Felix von Luckner: Poslední plachetní korzár německého císaře Viléma

V závěru války se pak měl Baden spolu s ostatními plavidly zúčastnit sebevražedné mise proti britské flotile, ale kvůli rebelii německých námořníků z akce sešlo. Po válce obrněnec Němci potopili ve Scapa Flow, Britové jej však vyzvedli a poslali ke dnu tentokrát definitivně 16. srpna 1921 při cvičných střelbách.

 

 

 

 

  • Zdroj textu

    I. světová

  • Zdroj fotografií

    Pinterest


Další články v sekci