U červených trpaslíků se často vyskytují planety typu Země: Jsou plné vody

27.10.2016 - Stanislav Mihulka

Podle nových počítačových simulací obíhají červené trpaslíky planety dost podobné Zemi. Jsou ale obyvatelné?

Planety u červeného trpaslíka -<p>U červených trpaslíků je zřejmě hodně terestrických planet s vodou</p>
Planety u červeného trpaslíka -

U červených trpaslíků je zřejmě hodně terestrických planet s vodou

Červení trpaslíci jsou nejhojnějšími hvězdami v Mléčné dráze a nejspíš i v celém vesmíru. Proto vědce nesmírně zajímá, jaké planety kolem nich obíhají, a jak jsou asi obyvatelné.

Astrofyzici ze švýcarské Univerzity v Bernu nasimulovali vznik planet v obyvatelných zónách červených trpaslíků – tady takových, jako je například nedávno objevená planeta typu Země u Proximy Centauri. A došli k závěru, že v takovém případě se nejčastěji utvoří planety zhruba velikost Země, pokryté spoustou vody.

Planety plné vody

Na těchto planetách u červených trpaslíků by dokonce mělo být mnohem více vody, než na Zemi. Devadesát procent takových planet by mělo obsahovat více než 10 procent vody, přičemž na Zemi je sotva 0,02 procenta vody.

Kapalná voda je nezbytnou ingrediencí pro život pozemského typu. Jestli jsou ale planety plné vody u červených trpaslíků obyvatelné nebo ne, zatím zůstává záhadou.

TIP: U červeného trpaslíka TRAPPIST-1 obíhají dvě kamenné planety s atmosférou

Planety červených trpaslíků mohou čelit silnému ozařování, četným hvězdným erupcím, mohou s nimi být ve vázané rotaci, podobně jako Měsíc se Zemí a mít tím pádem extrémní klima.

University of Bern, Astronomy and Astrophysics