U exotické dvojhvězdy se rodí hned tři planetární systémy současně

Astronomové objevili dvojici hvězdných embryí, kolem kterých se postupně rodí pozoruhodný vícenásobný planetární systém

17.03.2022 - Stanislav Mihulka

Ve Sluneční soustavě máme zkušenost s jedinou hvězdou, kterou obklopuje jeden planetární systém. Ve skutečnosti ale mnoho hvězd existuje ve dvojhvězdných i vícehvězdných soustavách a jejich planetární systémy mohou být velmi odlišné od toho našeho a pro nás mnohem exotičtější.

Tým astronomů, který vedla Ana Karla Díaz-Rodríguez z britské Univerzity v Manchesteru, nedávno jednu takovou dvojhvězdu prozkoumal a rozhodně to stálo za to. S využitím radioteleskopů soustav Very Large Array (VLA) v Novém Mexiku a chilské ALMA detailně prostudovali dvojhvězdu SVS 13, která je od nás vzdálená asi 980 světelných let.

Tři disky kolem dvou hvězd

Obě hvězdy systému SVS 13 jsou podle astronomů velmi mladé a obklopuje je materiál v podobě protoplanetárního disku prachu a plynu, ze kterého časem vznikají planety. Při detailním průzkumu hvězdného systému ale vyšlo najevo, že soustava SVS 13 je poněkud zvláštní. Každou z dvojice hvězd podle vědců obklopuje disk hmoty a k tomu ještě zároveň obě dvě hvězdy a jejich disky obklopuje velký třetí disk.

Hvězdy systému SVS 13 dělí zhruba dvojnásobek vzdálenosti Slunce a Neptunu. Dohromady mají hmotnost menší než naše Slunce, takže nikdy nebudou příliš zářivé. V každém případě jde ale o impozantní strukturu – jejich společný vnější disk má podle astronomů průměr několika stovek astronomických jednotek a obsahuje tolik hmoty jako 50 Jupiterů. Naproti tomu disky obou hvězd jsou menší, než je obvyklé u osamocených hvězd a je v nich mnohem méně hmoty.

TIP: Velmi těsná dvojčata: Novorozené hvězdy dělí pouhých 4,5 miliard kilometrů

U obou hvězd přitom mohou vzniknout obyvatelné zóny, takže by se tam, přinejmenším teoreticky, mohly objevit exoplanety s podmínkami přívětivými pro život. Ostatně kolem obou protohvězd vědci identifikovali téměř třicet různých molekul, včetně třinácti komplexních organických molekul tzv. prekurzorů života (sedm z nich bylo v tomto systému detekováno poprvé).