Velmi těsná dvojčata: Novorozené hvězdy dělí pouhých 4,5 miliard kilometrů

14.03.2019 - Stanislav Mihulka

Astronomové objevili vzácnou dvojici mladých masivních hvězd. Za pár milionů let explodují jako supernovy

<p>Dvojice masivních hvězd, zrozených ve velké blízkosti</p>

Dvojice masivních hvězd, zrozených ve velké blízkosti

Hvězdy ve vesmíru se velmi často rodí ve dvojicích nebo i ve vícehvězdných systémech. A někdy to bývají skutečně zvláštní rodinky. To je i případ dvojice hvězd, které tvoří hvězdný systém PDS 27. Astronomové dokázali přesně určit jejich vzdálenost a nestačili se divit.

Ukázalo se, že čerstvě zrozené hvězdy v tomto systém jsou od sebe vzdálené „pouhých“ 4,5 miliard kilometrů. To je zhruba vzdálenost, v jaké ve Sluneční soustavě obíhá Slunce planeta Neptun. Jde o nejtěsnější dvojici novorozených hvězd, jakou jsme doposud ve vesmíru našli. Zároveň jde i o dvojici nejhmotnějších mladých hvězd, co známe.

Velmi vzácná dvojhvězda

Astronomové jsou tímto objevem nadšeni. Ve známém vesmíru je totiž podobných dvojhvězd s velmi masivními hvězdami jenom málo. Veliké hvězdy mají krátký život a za pár milionů let existence vyhoří a explodují jako supernovy. Proto jen vzácně potkáváme ve vesmíru dvojhvězdy s takovými hvězdami.

TIP: Planetární mlhovina M3-1 ukrývá párek extrémně blízkých hvězd

Systém PDS 27 je od nás vzdálený asi 8 tisíc světelných let. Hmotnost jeho hvězd je asi desetinásobek Slunce. V jejich pozorování sehrálo klíčovou roli zařízení PIONIER na observatoři Very Large Telescope (VLT) Evropské jižní observatoře. Výzkum systému PDS 27 a jemu podobných by měl přispět k důkladnému pochopení mechanismu vzniku hvězd a k ověření teoretických modelů.