U potulných exoplanet by se mohly nacházet obyvatelné měsíce

14.06.2021 - Stanislav Mihulka

Osamělé planety, které se toulají vesmírem bez hvězdy, jsou zřejmě bez života. Jejich měsíce by na tom ale mohly být mnohem lépe

<p>Potulná planeta s měsíce, na němž může být kapalná voda.</p>

Potulná planeta s měsíce, na němž může být kapalná voda.

Astronomové jsou přesvědčeni, že Mléčná dráha je plná planet, které se osaměle potulují v pustém a prázdném vesmíru. Mohlo by jich být přinejmenším stejně jako hvězd, ne-li víc. Takové potulné planety bez mateřské hvězdy, která by jim dávala teplot a světlo, může jen těžko obývat nějaký život, podobný tomu našemu. Jak ale ve své nové studii uvádějí odborníci německé Ludwig-Maximilians-Universität München společně s dalšími odborníky, pro exoměsíce těchto potulných planet to platit nemusí.

Barbara Ercolano a její kolegové spočítali, že za jistých podmínek může být na exoměsících potulných planet přijatelná atmosféra i kapalná voda. Zásadní roli v tom hraje kosmické záření v kombinaci se slapovými silami, vytvářenými gravitací, kterou by na takový exoměsíc působila jeho planeta.

Obyvatelné světy u potulných planet

Když jsme začínali objevovat cizí planetární systémy, bylo pro nás překvapující, jak velmi se mohou lišit od Sluneční soustavy. Systémy potulných exoplanet a exoměsíců jsou pro nás ještě exotičtější. Naštěstí ale ve Sluneční soustavě máme plynné obry, jako je Jupiter nebo Saturn, které mají své vlastní systémy měsíců, takže si alespoň částečně dovedeme představit, jak takové planety působí na své měsíce.

TIP: Přeplněná galaxie? Potulných exoměsíců je možná tolik co hvězd

Badatelé zjistili, že by potulná planeta o hmotnosti Jupiteru mohla hostit exoměsíc o hmotnosti Země, jehož atmosféra by byla tvořena z 90 procent oxidem uhličitým a z 10 procent vodou. Vlivem kosmického záření a slapových sil by se na takovém exoměsíci mohla tvořit voda, která by dlouhodobě zůstávala v kapalném stavu. Podle vědců by se tam klidně mohl objevit život podobný našemu. Snad někdy budeme mít příležitost systémy potulných planet prozkoumat.