Přeplněná galaxie? Potulných exoměsíců je možná tolik co hvězd

22.03.2018 - Stanislav Mihulka

Potulné planety jsme už objevili. A prý může být v Galaxii i spousta potulných měsíců

<p>Kolik se asi podobných exoměsíců potuluje Mléčnou dráhou?</p>

Kolik se asi podobných exoměsíců potuluje Mléčnou dráhou?

Pokud jde o měsíce, ve Sluneční soustavě jsou naprosto běžné. Jenom například Jupiter má alespoň 67 měsíců, které stojí za řeč. Otázkou je, jaký může být osud měsíců v planetárních soustavách.

Na tuhle otázku se zaměřila astrofyzička Yu-Cian Hong z americké Cornellovy univerzity. Na základě dřívějších pozorování cizích planetárních soustav víme, že mnozí plynní obři mohou mít výrazně excentrickou, tedy výstřední dráhu. Nejpravděpodobnějším vysvětlením takových oběžných drah planet by měly být gravitační „strkanice“ v příslušné planetární soustavě.

Exoměsíce na volné noze

Hongová a její kolegové spočítali, že v takových případech se velká většina, asi 80 až 90 procent exoměsíců dotyčných planet ocitne bezprizorně v kosmickém prostoru. Takové exoměsíce pak mohou změnit oběžnou dráhu a obíhat kolem jiné planety soustavy nebo i kolem hvězdy, jako nová „planeta“. Také se mohou s hvězdou či s některou planetou srazit.

TIP: Jeden z nejbližších hnědých trpaslíků je dost možná potulnou planetou

Další možností je, že se uvolněné exoměsíce vydají do volného mezihvězdného prostoru. Tam se pak mohou potulovat po velmi dlouhou dobu. Podle Hongové by takové potulné exoměsíce mohly být velmi běžné, možná stejně početné, jako hvězdy v Mléčné dráze.