Umělá inteligence pomáhá bojovat proti falšování medu

25.01.2019 - Stanislav Mihulka

Med je jednou z nejčastěji falšovaných potravin. Do boje proti jeho falšování teď vstupuje pokročilá umělá inteligence

<p>Podle barvy se dobrý od špatného medu nerozezná, protože může mít barvu od téměř bílé přes žlutou až po červenou či hnědou. Podvodníci navíc do medu přidávají barviva.</p>

Jak poznat pravý včelí? Musí být úplně čistý, tedy bez jakýchkoli přídavků. Nesmí obsahovat žádné cizí příměsi a v tom je obvykle problém. Zkušenosti ukazují, že med je třetí nejčastěji falšovanou potravinou. Buď se prodává s nesprávným popisem složení či původu anebo bývá ředěný jinou látkou.

V současnosti se kvalita medu ověřuje pomocí pokročilých metod, jako je například kvantitativní polymerázová řetězová reakce (qPCR), spektroskopie nukleární magnetické resonance (NMRS), hmotnostní spektroskopie s kapalinovou chromatografií (LC-MS) nebo blízká infračervená spektroskopie (NIRS), anebo pomocí detailního mikroskopování. Uvedené metody jsou ale drahé nebo v případě práce s mikroskopem velmi časově a psychicky náročné.

TIP: Drony a umělé inteligence bojují proti pytlákům slonů v jižní Africe

Britští vědci proto vyvinuli umělou inteligenci, která při práci s mikroskopem dokáže ověřit kvalitu medu za mnohem kratší dobu, a také mnohem levněji. Naučili ji rozeznávat zrna pylu rostlin, která jsou obsažena v medu na zhruba 2500 snímcích pylových zrn. Podle pylových zrn je pak možné spolehlivě určit, na jakých rostlinách sbíraly včely nektar pro testovaný med. A umělá inteligence to zvládá velice dobře.

TechXplore