Unikátně lidský? Vědci nalezli nový typ neuronu v lidském mozku

29.08.2018 - Stanislav Mihulka

Náš mozek se liší od mozku laboratorní myši „šípkovými“ neurony. Platí to i pro ostatní živočichy?

Svůj mozek rádi považujeme za zcela výjimečný. Ve skutečnosti ale doposud bylo velmi obtížné nalézt něco podstatného, co by lidský mozek zásadně odlišovalo od mozků jiných živočichů. Neurovědci ale teď možná na něco takového narazili.

Podařilo se jim identifikovat nový typ mozkové buňky, čili neuronu, který jim připomíná šípek, takže mu přezdívají „šípkový“ neuron (anglicky rosehip neuron). Šípkové neurony se vyskytují v mozkové kůře, vývojové nejmladší povrchové vrstvě mozku, která je u lidí velice členitá a objemná.

TIP: Nově objevené geny mohou za to, že lidé mají tak veliký mozek

Zatím víme, že se šípkové neurony nenacházejí v mozku myší, které jsou nejvíce prozkoumané ze všech živočichů. Vědci teď budou po šípkových neuronech pátrat i u jiných živočichů, především u primátů, aby potvrdili či vyvrátili, že jde o unikátně lidské neurony. Také je budou hledat v jiných částech lidského mozku a zjišťovat, k čemu vlastně slouží. Zatím to vypadá, že mají nějakou speciální regulační funkci. Nic bližšího o nich ale zatím nevíme.

Allen Institute for Brain Science