Úspěch genetiků: Vědci přečetli rekordně starou RNA z dávné mumie vlka

02.08.2019 - Stanislav Mihulka

Nejstarší přečtená sekvence RNA pochází ze zmrzlé fosilie vlka, který žil před 14 300 lety na Sibiři

Deoxyribonukleová kyselina DNA připomíná zapnutý zip. Tvoří ji dva řetězce, které do sebe zapadají, a je tím pádem vcelku odolná. Velmi podobná ribonukleová kyselina RNA je ale jako polovina rozepnutého zipu. Její jediný řetězec je mnohem méně odolný, než je DNA. Paleogenetikům se již podařilo přečíst DNA o stáří stovek tisíců let. V případě RNA byl až donedávna rekord ve stáří přečtené sekvence pouhých 700 let.

Mezinárodním tým odborníků teď ale tento rekord prolomil a posunul ho mnohem dále do minulosti. Podařilo se jim totiž získat a přečíst sekvence RNA z jater fosilní mumie vlka nebo raného typu psa, který žil před 14 300 lety na Sibiři. Tam také vlk, přezdívaný Tumat, zamrzl do ledu.

TIP: Další bublina splaskla: Kosti yettiho jsou podle analýzy DNA medvědí