Další bublina splaskla: Kosti yettiho jsou podle analýzy DNA medvědí

30.11.2017 - Stanislav Mihulka

O existenci sněžného muže neexistuje jediný věrohodný důkaz. Potvrdil to výzkum DNA vzorků nalezených v Himálaji

Zdá se, že legenda má své základy v případech, kdy se člověk setkal s medvědem, ale zdálo se mu, že vidí přízračnou bytost.

Mezinárodní tým odborníků uskutečnil rozsáhlou a detailní studii údajných pozůstatků yettiho, které měl po sobě zanechat v Himálajích. Těchto pozůstatků je celá řada, obvykle jde o chlupy anebo kosti.

Charlotte Lindqvistová z Univerzity v Buffalu a její kolegové analyzovali vzorky chlupů, kostí, ale i zubů, kůže a trusu, které mají náležet Yettimu. Podařilo se jim izolovat dostatečné DNA a pak určit, že vzorky ve skutečnosti náležejí medvědovi tibetskému, medvědovi ušatému a v jednom případě také psovi.

Žádný yetti, jen medvědi a pes

Tým Charlotte Lindqvistové není první, který studoval pozůstatky po yettim pomocí analýzy DNA, podle dánské vědkyně ale předchozí projekty používaly velice jednoduché druhy genetické analýzy, jež nedokázaly odpovědět na ty nejdůležitější otázky. „Naše analýza představuje nejpodrobnější analýzu vzorků, které by měly pocházet z tohoto mýtického hominida,“ pochlubila se Lindquistová.

Vzorky, které měla k dispozici, byly velice různorodé – nacházela se mezi nimi například kůže z tlapy údajného yettiho, kterou přechovávají jako relikvie v klášteře, nebo zlomek kosti z těla nohy „yettiho“, jež byla nalezena v jeskyni v Tibetu. Ukázalo se, že vzorek kůže pocházel z medvěda ušatého, zatímco kosti původně patřily medvědu tibetskému.

TIP: Na stopě yettimu: Je sněžný muž výmysl, medvěd, nebo skutečně existuje?

Tento výzkum představuje další ránu teoriím o možné existenci Yettiho. Chlupatí lidoopi z velehor jsou zřejmě jen pouhým výplodem fantazie. Na druhou stranu, výzkum přinesl zajímavé informace o životě himálajských medvědů. Díky podrobné analýze mitochondriální DNA byli vědci schopní prozkoumat spletitou evoluční historii asijských medvědů. Ti jsou totiž v Tibetu buď ohrožení, anebo dokonce kriticky ohrožení.

Z informací vyplývá, že medvědi tibetští jsou blízkými příbuznými hnědých medvědů z Evropy a Severní Ameriky, medvědi plaví zase pocházejí z jedinečné evoluční linie, která se od ostatních medvědů oddělila už před 650 000 roky v době, kdy byla planeta rozdělená ledovci – ty zřejmě oddělily tuto populaci od ostatních medvědů a poslaly je na vlastní evoluční cestu.

University of Buffalo, Proceedings of the Royal Society B, Česká televize