Úspěšný start: Rusko-německá observatoř Spektr-RG je ve vesmíru

15.07.2019 - Stanislav Mihulka

Observatoř Spektr-RG zamířila do vesmíru. Čeká se, že by mohla objasnit tajemství temné hmoty a temné energie

<p>Observatoř Spektr-RG se dvěma rentgenovými teleskopy</p>

Observatoř Spektr-RG se dvěma rentgenovými teleskopy

V sobotu 13. července vynesla ruská nosná raketa Proton-M do vesmíru observatoř, která bude hledat tajemství vesmíru v oblasti záření vysokých energií. Po měsících odkladů proběhl start z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu přesně podle plánu. Observatoř je ve vesmíru a její dva teleskopy se brzy pustí do práce.

Mise Spektr-RG (Spektrum-Röntgen-Gamma) je společným projektem ruské agentury Roskosmos a německé agentury DLR. Observatoř teď zamíří do Lagrangeova bodu L2, v němž se vyrovnávají gravitační síly Slunce a Země. Díky této pozici spotřebuje observatoř na svá pozorování jen minimální množství paliva. Spektr-RG čekají tři měsíce nezbytných příprav a kalibrací přístrojů. Pak pojede naostro.

Observatoř pro rentgenový vesmír

Na observatoři jsou dva rentgenové zrcadlové teleskopy. Ruský teleskop ART-XC bude pozorovat rentgenové záření o vyšších energiích až k 30 keV, zatímco německý teleskop eROSITA (Extended Roentgen Survey with an Imaging Telescope Array) byl navržený k pozorování rentgenového záření o energiích 0,5 až 10 keV. Spektr-RG nahradí svého staršího předchůdce Spektr-R, o který Rusko přišlo letos v lednu.

TIP: Poslední ruský vesmírný teleskop Spektr-R přestal komunikovat

Od observatoře Spektr-RG se čekají velké věci. Podle agentury Roskosmos by observatoř měla detekovat 100 tisíc kup galaxií, 3 miliony supermasivních černých děr, desítky tisíc galaxií s bouřlivou tvorbou nových hvězd, oblasti s vesmírnou plazmou a řadu dalších zajímavých vesmírných objektů. Teleskop by také mohl objasnit tajemství temné hmoty a temné energie, které dohromady tvoří asi 96 % vesmíru.

• Zdroj fotografií: Roscosmos