Poslední ruský vesmírný teleskop Spektr-R přestal komunikovat

14.01.2019 - Stanislav Mihulka

Mise zajímavého radioteleskopu Spektr-R zřejmě dospěla k závěru. Rusku tak nezbyl ani jediný vědecký satelit v provozu

<p>Vesmírný radioteleskop Spektr R před startem</p>

Vesmírný radioteleskop Spektr R před startem

Jediný ruský vesmírný teleskop Spektr-R neboli RadioAstron má na palubě desetimetrový radioteleskop. Na oběžné dráze je od 18. července 2011, kdy ho z Bajkonuru vynesla nosná raketa Zenit-3F. Spektr-R pozoruje vesmír v oblasti centimetrových nebo decimetrových rádiových vln. Spolupracuje při tom s pozemními radioteleskopy a vytváří tak gigantický virtuální interferometr s reálně velmi vysokým rozlišením.

Více než třítunový vesmírný teleskop měl podle původních plánů pracovat pět let, takže už více než 2 roky přesluhuje. Spektr-R se teď pohybuje po údajně velice stabilní oběžné dráze, na které je Zemi nejblíže ve vzdálenosti 57 tisíc kilometrů a nejdál od Země ve vzdálenosti 320 tisíc kilometrů.

Spektr-R nereaguje na povely

Mise teleskopu Spektr-R se teď ale nejspíš chýlí ke konci. Představitelé Astro Space Centre a ruské agentury Roskomos sdělili, že 11. ledna 2019 vesmírný teleskop přestal reagovat na povely řídícího střediska. Prý ještě posílá nějaká data a zatím tak není jasné, zda je to opravdu konec mise Spektr-R. Zkušenosti ale hovoří v neprospěch satelitu - obdobné chování obvykle značí blížící se definitivní konec.

TIP: Vesmírný Hubbleův dalekohled má poruchu: Oprava bude složitá

Nejde sice o tak nečekanou událost, ale pro ruský vesmírný vědecký program je to momentálně nepříjemná rána. V tento okamžik totiž Rusko nemá ve vesmíru už ani jediný vědecký satelit v operačním stavu. Situace se snad pro Rusko zlepší za pár měsíců, kdy by měl na oběžnou dráhu vzlétnout nový vesmírný teleskop, tentokrát rusko-německý teleskop vysokých energií Spektr-RG.

BBC News