Úžasně zachovalé embryo oviraptora potvrzuje dinosauří původ ptáků

Paleontologové našli zatím nejlépe zachované embryo dinosaura. Je staré 72 až 66 milionů let a podle autorů objevu vrhá nové světlo na souvislost mezi chováním moderních ptáků a dinosaurů.

24.12.2021 - Stanislav Mihulka

Paleontologové z celého světa dostali pěkný vánoční dárek v podobě zřejmě doposud nejlépe zachovalého dinosauřího vejce s embryem. Podobné nálezy jsou nesmírně vzácné, dokonce i v Číně, která jinak není na zajímavé fosilie dinosaurů vůbec skoupá. Paradoxně jde o fosilizované vajíčko, na které se déle než desetiletí prášilo v jednom muzeu v Číně.

Oviraptor ve vajíčku

Vejce podle vědců zkamenělo asi před 72 až 66 miliony let, tedy na samotném konci období křídy a celých druhohor. Snesla ho samice oviraptora, opeřeného a bezzubého teropodního dinosaura, ze skupiny blízké dnešním ptákům. Vejce obsahuje přibližně 27 centimetrů velké embryo, kterému vědci dali jméno Baby Yingliang a je podle jejich názoru se nachází ve stavu těsně před vylíhnutím.

Když vědci vejce prozkoumali, zjistili, že pozice dinosauřího plodu je mezi známými neptačími embryi unikátní – jeho hlava leží pod tělem, nohy má po obou stranách a záda jsou stočená podél tupého konce vejce. Toto držení těla, dříve u dinosaurů neviděné, je podobné držení těla u embryí moderních ptáků.

TIP: V Číně objevili nového dinosaura, který velmi připomíná kasuára

Spoluautorka článku Fion Waisum Ma, která pracuje jako doktorandka na Birminghamské univerzitě, k objevu uvedla: „Dinosauří embrya patří k nejvzácnějším fosiliím a většina z nich je neúplná. Z objevu Baby Yingliang jsme proto nadšení – zachovalo se ve skvělém stavu a pomohlo nám získat spoustu odpovědí na otázky o růstu a rozmnožování dinosaurů. Je zajímavé, že toto dinosauří embryo a kuřecí embryo mají uvnitř vejce podobnou polohu, což možná naznačuje podobné chování před vylíhnutím.“

Ptačí embrya dělají ve vajíčku před vylíhnutím sérii charakteristických pohybů. Doposud jsme to považovali za výhradně ptačí chování. Jak se ale zdá, přinejmenším blízce příbuzní neptačí dinosauři se chovali stejně.