V Izraeli objevili minerál tvrdší než diamant, známý doposud jen z vesmíru

16.01.2019 - Stanislav Mihulka

Vyvřelá hornina z období křídy ukrývala karmeltazit, minerál, s jakým se geologové zatím na Zemi nesetkali

<p>První testy ukazují, že karmeltazit je tvrdší než diamant.</p>

První testy ukazují, že karmeltazit je tvrdší než diamant.

Tým geologů těžební společnosti Shefa Yamim nedávno učinil na severu Izraele pozoruhodný objev. V údolí Zevulun, které se rozkládá v oblasti Karmelských hor, našli v kusu vulkanické horniny velmi zvláštní minerál tmavé barvy. Jde o takzvaný karmeltazit a na Zemi ho vlastně nikdo moc nečekal. Známe ho totiž zatím jenom z vesmírného prostoru.

Tvrdší a dražší než diamant

Karmeltazit se ukrýval uvnitř jiného minerálu - safíru. Po chemické stránce jde o sloučeninu tvořenou zirkonem, hliníkem, titanem a kyslíkem. Hornina s karmeltazitem zřejmě vznikla během některé z divokých sopečných erupcí, které otřásaly krajinou dnešního Izraele během druhohor, v období křídy.

TIP: Teprve druhý přírodní kvazikrystal objeven ve 4,5 miliardy let starém meteoritu

První testy ukazují, že karmeltazit je tvrdší než diamant. Z toho důvodu bude nejspíše vhodný k výrobě šperků. A pro šperkaře by karmeltazit mohl být atraktivní i proto, že je v tuto chvíli mnohem vzácnější než diamant.

Karmeltazit je také zvláštní tím, že se jeho chemické složení (ZrAl2Ti4O11) podobá allendeitu (Sc4Zr3O12), poprvé objeveném v meteoritu, který dopadl 8. února 1969 v mexickém státě Chihuahua. Geologové a chemici se už těší, až dostanou možnost karmeltazit důkladně prozkoumat.

Haaretz