V největším planetárním systému trvá jeden rok milion pozemských let

26.01.2016 - Martin Reichman

Vesmír často nabízí nečekané vzdálenosti a velikosti - nově objevený planetární systém je ale extrémem všech extrémů

Dlouho to vypadalo, že planeta s označením 2MASS J2126-8140 je zkrátka bezprizorním tulákem. Nikde v dosahu se totiž nenacházela její mateřská hvězda. Teprve až velkorysejší pohled nabídl nečekané odhalení – mateřskou hvězdou planety 2MASS J2126-8140 je bilion kilometrů vzdálený červený trpaslík s označením TYC 9486-927-1. Vzdálenost planety od mateřské hvězdy odpovídá 6 900 vzdáleností Země-Slunce, nebo chcete-li je 140× větší, než vzdálenost od Slunce k Plutu. Extrémní páreček se tak stal největší známou planetární soustavou ve vesmíru.

Podle Simona Murphyho z Australian National University je planeta plynným obrem přibližně 12 až 15× větším než je Jupiter a doba za kterou obkrouží svou mateřskou hvězdu, trvá zhruba milion pozemských let. Z povrchu planety se mateřská hvězda musí jevit jen jako tečka v nekonečném vesmíru.

Australian National University