V noci z neděle na pondělí minul Zemi asteroid velký jako dům

Přibližně sedm metrů velký asteroid proletěl v noci z neděle na pondělí ve vzdálenosti 217 tisíc kilometrů kolem Země. Jeho průlet zachytila robotická síť pozemních teleskopů

27.06.2023 - Martin Reichman

Blízkozemní objekt označovaný jako 2023 MU2, s odhadovaným průměrem kolem sedmi metrů (podle NASA 4,1 až 9,2 metru), prosvištěl více než dvojnásobnou rychlostí zvuku kolem Země v noci z neděle na pondělí. Od naší planety jej v okamžiku průletu dělilo 217 tisíc kilometrů (zhruba 60 % vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem).

O průletu asteroidu věděli vědci s dostatečným předstihem – poprvé se jej podařilo zaznamenat již 16. června a krátce na to se podařilo potvrdit i jeho bezpečnou trajektorii.

TIP: Jaký dosud pozorovaný asteroid proletěl Zemi nejblíž?

Případná srážka s takto velkým objektem by mimo hustě obydlené oblasti nepředstavovala nijak velké nebezpečí. Podle simulátorů by z větší části shořel v atmosféře a zbylé úlomky a případná rázová vlna by způsobily jen menší lokální škody. Působivá byla rychlost tohoto objektu – data získaná ze sítě Virtual Telescope Project ukázala, že se asteroid 2023 MU2 v okamžiku průletu pohyboval rychlostí přes 3 200 kilometrů za hodinu.

Midjourney AI, CC0