Ve Španělsku objevili extrémně vzácné pravěké ptáče z druhohor

09.03.2018 - Stanislav Mihulka

Jak žila mláďata pravěkých ptáků? Prozrazuje to výjimečně zachovalá fosilie

Pravěké ptáče -<p>Rekonstrukce objeveného ptáčete z období spodní křídy</p>
Pravěké ptáče -

Rekonstrukce objeveného ptáčete z období spodní křídy

Fosilie pravěkých ptáčat z období druhohor jsou velice vzácné. Nedávno ale jedno takové objevili na lokalitě Las Hoyas ve Španělsku. Jde o velmi unikátní a zároveň vědecky významnou fosilii.

TIP: V jantaru se našla nacucaná klíšťata z dinosaura: Jurský park ale nebude

Ptáče žilo v období spodní křídy, asi před 127 miliony let. Měřilo 5 centimetrů a vážilo 85 gramů. Fosilie je téměř kompletní, schází jen pár kostí. Na svůj věk je fosilie pozoruhodně dobře zachovalá. Zároveň jde o jednu z nejmenších ptačích fosilií období druhohor. Vzhledem k tomu, že jde o malé mládě, je obtížné určit, k jakému náleží druhu. Nejspíše jde ale o ptáče ze skupiny enantiornitů. Fosilní ptáci v raném stádiu života jsou extrémně vzácní. Je z nich možné vyčíst cenné informace o evoluční vzniku u zárodečném vývoji ptáků.

IFL Science, Nature Communication