Ve vzorku z povrchu planetky byl poprvé nalezen organický materiál

V materiálu z planetky Itokawa, který na Zemi dopravila japonská sonda Hajabusa, je voda i organická hmota

08.03.2021 - Stanislav Mihulka

V roce 2010 se na Zemi po napínavé misi vrátila japonská meziplanetární sonda Hajabusa, která se vypravila k planetce (25143) Itokawa. Obsah návratového pouzdra, které v červnu 2010 dopadlo v jižní Austrálii, nejdřív nebudil výrazné nadšení: první průzkum ukázal, že modul nepřivezl částice větší než 1 mm. Později vědci zjistili, že kapsle obsahuje asi deset drobných zrníček viditelných pouhým okem, přičemž dvě z nich byla větší než 10 mikrometrů. Teprve po několika měsících zkoumání se podařilo informace upřesnit: celkem se v pouzdře nacházelo více než 1 500 částic. Dramatická mise japonské sondy je i po více než deseti letech zdrojem zajímavých objevů.

Výzkum vzorků stále probíhá a vzhledem k jejich neuvěřitelné vědecké hodnotě, dostávají jednotlivá zrna dokonce své přezdívky. Queenie Chan z londýnské univerzity Royal Holloway a její kolegové nedávno detailně prozkoumali jedno ze zrn materiálu z povrchu Itokawy, známé jako „Amazon“.

Organická hmota z Itokawy

Badatelé v tomto zrnu objevili vodu a také organický materiál, a to v původní, nezahřáté podobě i v podobě, která prošla intenzivním zahřátím na více než 600 °C, nejspíše v důsledku dávné srážky s jiným tělesem. Tyto dvě formy organické hmoty přitom byly od sebe ve vzorku vzdálené méně než 10 mikronů, tedy tisícin milimetru. Vše nasvědčuje tomu, že se planetky jako je Itokawa vyvíjejí v čase, a že se přitom na jejich povrchu objevuje voda a organická hmota.

TIP: Dvojitý úspěch: Vzorky z Měsíce i z planetky Ryugu dorazily na Zemi

Itokawa podle starší spektrální klasifikace náleží k planetkám typu S, tedy křemičitým. Právě tomuto typu také odpovídá většina meteoritů, které jsme našli na Zemi. V hypotézách o tom, kde se na Zemi před vznikem života vzala organická hmota, se uvažuje o meteoritech z planetek typu C, které jsou bohaté na uhlík. Jak ale ukazuje tento nový objev, organickou hmotu očividně obsahují i planetky typu S.

Organická hmota z planetky (25143) ItokawaOrganická hmota z planetky (25143) Itokawa (zdroj: JAXA)