Vědci pátrají po extrémně hladkých „skořápkových planetách“: Mají již tři možné kandidáty

30.11.2021 - Stanislav Mihulka

Vědci pátrají po zvláštních exoplanetách s extrémně hladkým povrchem. Mělo by se jednat o relativně malé a staré světy, značně vzdálené od svých mateřských hvězd s křehkou a nezvykle tenkou litosférou

Za posledních 25 let astronomové objevili více než 4 500 exoplanet – často podivuhodných světů, kroužících kolem jiných hvězd, než je Slunce. Mnohé z těchto světů se velmi liší od těch, které známe ze Sluneční soustavy. Nově by na tento seznam mohly přibýt i (zatím hypotetické) bizarní kamenné planety, kterým odborníci přezdívají „skořápkové planety“ (eggshell planets). Přestože jde zatím o hypotetické objekty, badatelé již znají trojici možných kandidátů.

Podle vědců by mohlo jít o malé a staré světy, značně vzdálené od svých mateřských hvězd. Za jistých specifických podmínek by takové planety mohly mít křehkou litosféru, jejíž tloušťka by mohla být silná jen několik málo kilometrů. Na Zemi přitom tloušťka litosféry, pevného obalu planety, tvořeného kůrou a svrchním pláštěm, činí zhruba 70 až 100 kilometrů. Taková planeta by do jisté míry připomínala vajíčko (odtud označení „skořápková planeta“).

Planetární vajíčka

Podle planetárního vědce Paula Byrneho z americké Washingtonské univerzity v St. Louis, který na možnou existenci těchto planet upozornil, by tenká vnější skořápka zřejmě vylučovala, aby na těchto planetách existovaly hory. Slabá slupka by je jednoduše neunesla. Také by na nich nejspíš nemohla fungovat desková tektonika, díky které máme hory na Zemi. „Skořápkové planety“ by proto měly velmi hladký povrch, připomínající povrch vejce.

Absence deskové tektoniky by podle Byrneho také mohla značit, že na těchto planetách by zřejmě nemohl existovat život, jak ho známe ze Země. „Desková tektonika pomáhá regulovat teplotu Země a pomáhá tím i udržovat relativně příjemné teploty na jejím povrchu,“ řekl Byrne. „Nelze s jistotou říct, zda je desková tektonika pro obyvatelnost a existenci života nutností, rozhodně ale obojímu přispívá“.

TIP: Část exoplanet v Mléčné dráze zřejmě tvoří diamant s příměsí křemene

Že nejde o plané teoretizování, ukazují nedávné průzkumy, které odhalily hned tři světy, které by do Byrneho modelů zapadaly. Pokud časem s pokročilými přístroji dohlédneme na jejich povrch, s velkou pravděpodobností uvidíme krajinu podobnou Venuši, kde se rozlévají velké plochy lávy a zároveň tam neexistují vyšší hory.