Vědci potvrzují: Placebo funguje, i když lidé vědí, že dostávají placebo

Studie amerických vědců potvrzuje pozitivní efekt podání placeba. Funguje dokonce i případech, kdy pacienti vědí, že dostávají placebo

14.08.2020 - Stanislav Mihulka

Placebo, tedy přípravky, které vypadají jako léky, ale přitom neobsahují žádné aktivní látky, jsou již dlouho používané v experimentální i v klasické léčbě. Dlouho se ale nejen mezi odborníky vedly spory, zda podání placeba přináší měřitelný pozitivní efekt. Postupně ale vychází najevo, že placebo funguje vlastně poměrně často.

Nezbytný podvod i čestný přístup

Badatelé americké Michigan State University nedávno v experimentech potvrdili, že „efekt placeba“ je ještě hlubší, než jsme si donedávna mysleli. Ukazuje se totiž, že placebo funguje, i když pacienti, kteří jej užívají, vědí, že jde o placebo.

Psycholog Jason Moser a jeho kolegové věří, že toho bude možné využít v léčbě řady pacientů. Podle jejich výsledků placebo skutečně ulevuje pacientům od mnoha klinických i psychických obtíží, a to i v případech, kdy pacienti vědí, že dostávají placebo.

TIP: Britský verdikt: Akupunktura není pro léčbu zad lepší než placebo

Zhruba do poloviny 20. století lékaři běžně podávali placebo bez vědomí pacientů. Tehdy se tomu říkalo „nezbytný podvod“. Dnes se začíná prosazovat „čestné placebo“, o němž pacienti vše vědí. Taková léčba je z dnešního pohledu etická a jak ukazuje výzkum Mosera s jeho kolegy i dalších vědeckých týmů, smysl rozhodně má.