Vědci přečetli DNA ječmene: Bude z toho lepší pivo a whisky

29.04.2017 - Stanislav Mihulka

Pivo a whisky teď možná budou ještě lepší, díky znalosti DNA ječmene

Pivo -<p>Přečtení DNA ječmene se nakonec pozná i v hospodě</p>
Pivo -

Přečtení DNA ječmene se nakonec pozná i v hospodě

Přečtení DNA celého organismu není úplně jednoduchou záležitostí. Pro rostliny to platí dvojnásob, protože mívají ohromné množství DNA, které často převyšuje lidskou DNA. Když se to ale povede, tak to může přinést mnoho užitečného.

Vědci teď po desetiletém úsilí úspěšně dokončili čtení DNA ječmene. Ten patří mezi nejstarší a nejvíce rozšířené zemědělské plodiny. Na našem území se pěstuje asi pět tisíc let. Dnes se tato obilnina používá převážně jako krmivo, ale z nejkvalitnější části sklizně se vyrábí slad, základní surovina pro výrobu piva a whisky.

Přečtená DNA ječmene

Ječmen má asi 39 tisíc genů a jeho DNA je uspořádaná komplikovaným způsobem. 77 genetiků z USA, Velké Británie, Austrálie, Německa, Číny, Dánska, Finska, Švédska a v neposlední řadě také z České republiky ale zvládlo DNA ječmene přečíst.

TIP: Pivo s chmelem je nejen hořké, ale i dobré pro játra

Se znalostí genomu ječmene teď budeme moci vylepšit pěstování ječmene, lépe ho ochránit před patogeny, a také zlepšit kvalitu sklizně. Nakonec bychom to měli poznat v hospodě nebo baru.

CC0 Public Domain