Vědci přišli na způsob, jak zatočit s invazními „šílenými“ mravenci

Mikroskopické hmyzomorky úspěšně likvidují celé kolonie invazních mravenců

01.04.2022 - Stanislav Mihulka

Mravenci Nyladeria fulva pocházejí z Jižní Ameriky a s ohledem na svůj zdánlivě chaotický pohyb si vysloužili anglické pojmenování „tawny crazy ants“, tedy „žlutohnědí šílení mravenci“. V posledních letech se úspěšně šíří i jinde ve světě, například na jihu USA v oblasti Mexického zálivu. Propojením kolonií tvoří ohromné superkolonie, které jim usnadňují pronikání do krajiny.

Podle amerického ekologa Edwarda LeBruna z Texaské univerzity v Austinu předvádějí takřka „hororovou show.“ V zasažených státech doslova tečou „apokalyptické řeky“ těchto invazních mravenců, které likvidují místní mravence i jiné druhy hmyzu, štíry, hady, ještěry i ptáky. Problémy se „šílenými“ mravenci mají i zdejší lidé, protože tito mravenci mají sklony lézt do přístupných elektrických zařízení, v nichž nezřídka vyvolávají zkraty. Ničí elektrické jističe, klimatizaci nebo čerpadla.

Kryptonit šílených mravenců

LeBrun si všiml, že „šílené“ mravence napadá doposud neznámý druh hmyzomorky, mikroskopického jednobuněčného parazita ze skupiny blízce příbuzné houbám. Tyto hmyzomorky přitom dovedou rychle nakazit velké množství mravenců a více než polovinu napadených kolonií za několik let úplně vyhubí.

Badatelé nedávno uspořádali experiment, v němž umístili mravence infikované hmyzomorkami na dvě vybrané lokality. Do sedmi měsíců se hmyzomorky rozšířily do celých kolonií v daných oblastech a během dvou let byly na obou místech kolonie mravenců Nyladeria fulva kompletně zlikvidovány.

TIP: Přijde invaze mravenců? Kolonie etiopských mravenců mohou zaplavit svět

Experiment potvrdil, že hmyzomorky jsou vysoce specifické a napadají jen tyto mravence. Také se ukázalo, že tvorba superkolonií může vlastně být slabinou „šílených“ mravenců, protože se v nich hmyzomorky šíří jako požár. Experimenty budou letos pokračovat a v dohledné době by se z hmyzomorek mohla stát účinná zbraň biologického boje proti těmto invazním mravencům.