Záhadná hvězda KIC 8462852: Hejno komet, nebo mimozemšťané? Vědci pátrají dál

01.11.2016 - Stanislav Mihulka

Radioteleskop asi nenajde žádné vzkazy od mimozemšťanů, i tak se ale můžeme leccos dozvědět

Teleskop Green Bank -<p>Radioteleskop Green Bank prozkoumá zajímavou hvězdu</p>
Teleskop Green Bank -

Radioteleskop Green Bank prozkoumá zajímavou hvězdu

Hvězda KIC 8462852, u které pozorujeme zatím nevysvětlitelné pohasínání, stále dráždí veřejnost i odborníky. Teď se na ni zaměřil i známý radioteleskop Green Bank v Západní Virginii, který využívají i vědci ze SETI k hledání mimozemských civilizací.

Badatelé se s pomocí radioteleskopu snaží z oblasti této hvězdy zachytit podezřelé rádiové signály, které by mohly být stopou po cizích civilizacích. Tento výzkum je součástí nedávno spuštěného projektu Breakthrough Listen, který financuje vědec a velký investor do internetových společností Yuri Milner.

Badatelé během příštích dvou měsíců plánují s teleskopem Green Bank celkem 3 osmihodinová pozorování, během nichž získají úctyhodných 1 milion gigabajtů (1 petabajt) dat, pokrývajících přes 100 milionů rádiových frekvencí.

TIP: Žádné dílo mimozemšťanů: Blikající hvězdu patrně zastínilo hejno komet

Vědecký tým ve skutečnosti neočekává, že objeví nějaké vzkazy od mimozemšťanů. Hvězda KIC 8462852 je ale mediálně i vědecky velmi zajímavý objekt, tak proč toho nevyužít?

IFL Science, Berkeley SETI Research Center