Vědci prozkoumali nádory plic: Objevili v nich něco skutečně nečekaného

29.03.2018 - Stanislav Mihulka

Plíce, žaludek či dvanácterník si jsou mnohem podobnější, než by se mohlo na první pohled zdát. Alespoň tedy na buněčné úrovni. Vznikají ze stejných zárodečných buněk a směr jejich vývoje do značné míry určuje gen NKX2-1. Ten funguje jako klíčový přepínač, který ovlivňuje vývoj buněk a dává jim instrukci, jakou mají mít funkci. V genetice je tento proces označován jako genová exprese. Co se ale stane v případě, kdy buňka o svůj řídící gen přijde?

TIP: Spojenci rakoviny? Některé bakterie sabotují chemoterapii a chrání nádor

Odpověď na tuto otázku přináší nedávný výzkum amerických vědců, kteří se zaměřili na nádory nemalobuněčného karcinomu plic – nejběžnějšího typu rakoviny plic. Ukázalo se, že plíce napadené nádorem, mohou v sobě ukrývat miniaturní verze žaludku, dvanáctníku a tenkého střeva. Důvodem je podle vědců fakt, že buňky těchto nádorů v mnoha případech ztratily gen NKX2-1, bez kterého se buňky plic vyvíjejí do podoby buněk sousedících orgánů.

Pro vědce jde jistě o zajímavá zjištění, pro pacienty ale jde o nepříliš dobrou zprávu. Nádory s podobně netradičními typy buněk jsou totiž mnohem odolnější vůči léčbě. Pro vědce je také výrazně složitější vytvořit léky, které gen znovu aktivují, než takové, které aktivitu genu omezují.

Duke University