Vědci spočítali, jakého nejvyššího věku se mohou lidé dožít

Kolika let se může člověk dožít, pokud odstraníme všechny možné vnější vlivy a prozkoumáme potenciál lidského těla? Touto otázkou se nedávno zabývali odborníci ze Singapuru

28.05.2021 - Stanislav Mihulka

Vědci důmyslným způsobem využili krevní testy a s jejich pomocí určili, jakého stáří je alespoň teoreticky možné dosáhnout. Z různých charakteristik lidského těla a jejich vztahu ke stárnutí vytvořili jeden jednoduchý indikátor DOSI (dynamic organism state indicator). Z něj pak následně odvodili, že pro lidský život je za normálních okolností maximální délkou života rozmezí mezi 120 až 150 lety. Stárnutí je přitom v lidském těle poháněné především nedokonalou DNA replikací – příslušný enzym dělá chyby při kopírování DNA do nově vznikajících buněk.

TIP: Kdy zemřete? Jednoduchý test vám ukáže očekávanou délku vašeho života

Singapurští vědci jsou přesvědčeni, že nám při snahách o podstatné prodloužení lidského života nepomohou ani velmi pokročilé léčebné metody a postupy. Lidské tělo se zřejmě nemůže dostat nad uvedený věk, aniž bychom vyřešili samotný proces stárnutí. Ten vede k postupné ztrátě celkové odolnosti lidského těla, což je mnohem významnější pro umírání než konkrétní nemoci.