Vědci už vědí, kdy se Mléčná dráha srazí s Galaxií v Andromedě

12.02.2019 - Martin Reichman

K monstrózní vesmírné kolizi Mléčné dráhy a Galaxie v Andromedě dojde o něco později, než se čekalo. Ukázala to nová pozorování vesmírné observatoře Gaia

Ve vesmíru nenajdeme nic, co by zůstávalo v absolutním klidu. Pohybují se planety, hvězdy i celé galaxie. Výsledkem těchto pohybů jsou pak nevyhnutelné srážky a kolize. Jedna taková srážka čeká i naši domovskou galaxii – Mléčnou dráhu. Již před časem totiž vědci zjistili, že se Mléčná dráha nachází na kolizním kurzu s Galaxií v Andromedě. Podle původních výpočtů mělo ke srážce dojít za 3,9 miliardy let, nejnovější pozorovaní vesmírné observatoře ale tuto událost posouvají o něco dál do budoucnosti.

Kolize obrů

Podle vědců dojde k této monstrózní kolizi za 4,5 miliardy let, přičemž na rozdíl od původních předpokladů nepůjde o „čelní srážku“ ale spíše „boční náraz“. Přestože přímé kolize hvězd lze prakticky vyloučit, událost rozhodně promění naše blízké okolí. Obě galaxie postupně splynou a černé veledíry v jejich centrech se nejspíš rovněž spojí v jednu velkou. Její aktivita – tedy rychlost pohlcování okolního materiálu – pak prudce vzroste a zrodí se aktivní galaktické jádro.

TIP: Hlubiny vesmíru: 10 zásadních faktů o Mléčné dráze

Nepochybně se však přímo srazí některé gigantické molekulové oblaky, přičemž se očekává, že započne další význačná éra tvorby hvězd. Naše Slunce se i s planetami nejspíš odsune dál od centra, a s 12% pravděpodobností by mohlo být dokonce z rodící se obří galaxie vymrštěno. Vzniklý hvězdný ostrov (vědci mu již přezdívají Mléčnomeda) se stane novým gravitačním centrem Místní kupy a ve velmi vzdálené budoucnosti zřejmě postupně spořádá všechny její členy.

Srážka Mléčné dráhy a Galaxie v Andromedě ale nebude první kolizí, která v budoucnosti naši domovskou Galaxii čeká. Podle britských astrofyziků se již za 2 miliardy let srazí Mléčná dráha s Velkým Magellanovým oblakem. I tato událost by teoreticky mohla probudit a až desetinásobně zvýšit aktivitu supermasivní černé díry v centru naší Galaxie.