Vědci vytvořili malé 3D biotištěné srdce z buněk lidského dárce

12.09.2019 - Stanislav Mihulka

Náhradní orgány jsou už na dohled. Vědcům z chicagské společnosti BIOLIFE4D se podařilo vytvořit 3D biotištěné srdce z buněk lidského dárce

<p>3D tištěné minisrdce </p>

3D tištěné minisrdce

Poslední dobou se stále častěji objevují tkáně a někdy i celé orgány, které vytvoří 3D biotiskárna z biologického materiálu a živých buněk. Výjimkou není ani srdce. Americká společnost BIOLIFE4D se sídlem v Chicagu nedávno tímto způsobem vyrobila miniaturní verzi srdce z buněk lidského dárce.

Vědci nejprve získali bílé krvinky od lidského dobrovolníka, který sehrál roli budoucích pacientů. Tyto bílé krvinky změnili na indukované pluripotentní kmenové buňky, z nichž je možné nechat vyrůst prakticky všechny různé buňky lidského těla. V tomto případě z nich nechali narůst různé typy buněk srdce. Hotové srdeční buňky smíchali s živinami a dalším biologickým mateiálem, čímž vznikl inkoust pro 3D biotiskárnu.

TIP: V Izraeli vyrobili první 3D tištěné srdce na světě: Vzniklo z buněk pacienta

S tímto „srdečním“ inkoustem vytiskli zmenšenou verzi lidského srdce, přičemž jeho tvar vytvořili podle snímku srdce dárce buněk na magnetické rezonanci. 3D biotištěný objekt umístili do bioreaktoru, který napodoboval podmínky uvnitř lidského těla. Tam z objektu vyrostlo malé lidské srdce, které i vnitřním uspořádáním odpovídá své předloze. Zatím není jasné, zda 3D biotištěné srdce bude fungovat stejně jako jeho živá předloha, výsledky experimentu jsou ale rozhodně velkým příslibem.

BIOLIFE4D